Zilveren juwelenkist in opbergdoos

Zware zilveren sierkist in bijpassende brokaten buidel (Jp. shifuku 仕覆) en omwikkeld met een zijden doek. Met bij de buidel passende brokaten hoekstukken in een zwartgelakte houten doos. Op de doos een etiket met opschrift:<BR> Doos voor de ronde<BR> zilveren byouteriekist<BR> afkomstig uit Japan<BR> Geschenk Japanse regering.<BR> [en meegedrukt onderaan op papieren etiket "PR 219"]<BR> <BR> Deze kist werd vervaardigd door de gevierde Japanse edelsmid Katori Hotsuma 香取 秀真 (1874-1954), die veel voor het keizerlijk huis werkte. De achtlobbige vorm van deze kist is een verwijzing naar spiegels uit de Chinese Tang-dynastie. Waarschijnlijk is het ontwerp beinvloed door schatten uit de collectie van Shôsôin, een Boeddhistische tempel in Nara, Japan, waar sinds vele eeuwen voorwerpen bewaard worden die via de Zijderoute Japan bereikten. Katori vervaardige voor de keizerlijke tentoonstelling van 1927 een spiegel met eenzelfde achtlobbige vorm, en ook voorzien van een decor van feniksen. De feniksen komen veelvuldig voor in decoraties uit genoemde periode. XRF-onderzoek in 2019 leverde op dat de kist van een zeer zuiver gehalte zilver gegoten en gesmeed werd.

Zilveren juwelenkist in opbergdoos

Zware zilveren sierkist in bijpassende brokaten buidel (Jp. shifuku 仕覆) en omwikkeld met een zijden doek. Met bij de buidel passende brokaten hoekstukken in een zwartgelakte houten doos. Op de doos een etiket met opschrift:<BR> Doos voor de ronde<BR> zilveren byouteriekist<BR> afkomstig uit Japan<BR> Geschenk Japanse regering.<BR> [en meegedrukt onderaan op papieren etiket "PR 219"]<BR> <BR> Deze kist werd vervaardigd door de gevierde Japanse edelsmid Katori Hotsuma 香取 秀真 (1874-1954), die veel voor het keizerlijk huis werkte. De achtlobbige vorm van deze kist is een verwijzing naar spiegels uit de Chinese Tang-dynastie. Waarschijnlijk is het ontwerp beinvloed door schatten uit de collectie van Shôsôin, een Boeddhistische tempel in Nara, Japan, waar sinds vele eeuwen voorwerpen bewaard worden die via de Zijderoute Japan bereikten. Katori vervaardige voor de keizerlijke tentoonstelling van 1927 een spiegel met eenzelfde achtlobbige vorm, en ook voorzien van een decor van feniksen. De feniksen komen veelvuldig voor in decoraties uit genoemde periode. XRF-onderzoek in 2019 leverde op dat de kist van een zeer zuiver gehalte zilver gegoten en gesmeed werd.