Mannenfiguur in klederdracht

Heer in kostuum van Groot-Polen (buurt van Posen (Poznan).<BR> <BR> Traditionele klederdrachten zijn vaak de kledij die door de plattelandsbevolking bij feestelijke gelegenheden werd gedragen en veel tijd en moeite kostte om te maken, in tegenstelling tot de alledaagse kledij die veel eenvoudiger en somberder was. Deze feestkleding gaf de status en positie van de drager binnen de samenleving aan en toonde de kledingsmaak en modegrillen van die sociale groep. De klederdracht gaf tegelijkertijd ook de mate van rijkdom van het dorp aan.<BR> Klederdracht was niet een op zichzelf staand iets, maar was zeer gevoelig voor invloeden van buitenaf. Vaak werden elementen van de kleding van de rijkere sociale klassen zoals adel en burgerij geïmiteerd; een oude traditie omdat de heersende klassen voorheen bepaalden wat geschikte kleding was voor boeren en andere sociale groepen. De afschaffing van lijfeigenschap in Polen in 1864 ging samen met een sterke groei in de ontwikkeling van een klederdracht binnen de verschillende regio's in Polen. De nieuwe zelfstandigheid viel samen met de ontwikkeling van de textielindustrie en verwante artikelen zoals knopen, linten, kralen, gekleurde koorden enz. Deze industrie stimuleerde de ontwikkeling van kostuums en hun aanpassing aan de opeenvolgende modes. Aan het begin van de twintigste eeuw nam het aantal dragers van klederdracht af en werd meer de voorkeur gegeven aan stadse kleding. Dit proces versnelde tijdens de Eerste Wereldoorlog door de sociale en economische veranderingen die tijdens deze periode plaatsvonden.

Mannenfiguur in klederdracht

Heer in kostuum van Groot-Polen (buurt van Posen (Poznan).<BR> <BR> Traditionele klederdrachten zijn vaak de kledij die door de plattelandsbevolking bij feestelijke gelegenheden werd gedragen en veel tijd en moeite kostte om te maken, in tegenstelling tot de alledaagse kledij die veel eenvoudiger en somberder was. Deze feestkleding gaf de status en positie van de drager binnen de samenleving aan en toonde de kledingsmaak en modegrillen van die sociale groep. De klederdracht gaf tegelijkertijd ook de mate van rijkdom van het dorp aan.<BR> Klederdracht was niet een op zichzelf staand iets, maar was zeer gevoelig voor invloeden van buitenaf. Vaak werden elementen van de kleding van de rijkere sociale klassen zoals adel en burgerij geïmiteerd; een oude traditie omdat de heersende klassen voorheen bepaalden wat geschikte kleding was voor boeren en andere sociale groepen. De afschaffing van lijfeigenschap in Polen in 1864 ging samen met een sterke groei in de ontwikkeling van een klederdracht binnen de verschillende regio's in Polen. De nieuwe zelfstandigheid viel samen met de ontwikkeling van de textielindustrie en verwante artikelen zoals knopen, linten, kralen, gekleurde koorden enz. Deze industrie stimuleerde de ontwikkeling van kostuums en hun aanpassing aan de opeenvolgende modes. Aan het begin van de twintigste eeuw nam het aantal dragers van klederdracht af en werd meer de voorkeur gegeven aan stadse kleding. Dit proces versnelde tijdens de Eerste Wereldoorlog door de sociale en economische veranderingen die tijdens deze periode plaatsvonden.