Dierfiguur: een schildpad

Dierfiguur in de vorm van een schildpad. Beschilderd licht geelroze met terra.<BR> <BR> JEMEZ. In Jemez pueblo werd traditioneel nooit veel aardewerk gemaakt. Wat men voor dagelijks gebruik nodig had kocht men van de buren van Zia pueblo. In de twintiger jaren mislukte een poging om het ambacht in Jemez nieuw leven in te blazen. Tijdens de crisisjaren maakte men alleen imitaties van goedkope miniaturen die met name in Tesuque pueblo voor toeristen werden gemaakt. Deze waren beschilderd met felle kleuren. Na de oorlog werd acrylverf gebruikt.<BR> <BR> In de jaren zeventig vonden onder invloed van ontwikkelingen in andere pueblos een aantal expirementen in Jemez plaats, waarbij Mary Small en Mary E. Toya traditionele technieken propageerden, maar anderen zich beperkte tot het beschilderen en afwerken van machinaal geproduceerde halffabrikaten. Pas in de jaren negentig werd een ambachtelijk en artistiek niveau bereikt dat vergelijkbaar is met dat in andere pueblos. Een eigen type heeft zich echter niet ontwikkeld en men past technieken uit andere pueblos en ontleent afwerking en motieven aan Pueblo buren. Het meeste Jemez aardewerk is rood gepolijst. Jemez ligt enigszins geïsoleerd en is niet zo zeer op toerisme ingesteld. Jaarlijks worden wel enkele kunstmarkten georganiseerd waar men aardewerk van Jemez kan kopen.<BR> <BR> <BR>

Dierfiguur: een schildpad

Dierfiguur in de vorm van een schildpad. Beschilderd licht geelroze met terra.<BR> <BR> JEMEZ. In Jemez pueblo werd traditioneel nooit veel aardewerk gemaakt. Wat men voor dagelijks gebruik nodig had kocht men van de buren van Zia pueblo. In de twintiger jaren mislukte een poging om het ambacht in Jemez nieuw leven in te blazen. Tijdens de crisisjaren maakte men alleen imitaties van goedkope miniaturen die met name in Tesuque pueblo voor toeristen werden gemaakt. Deze waren beschilderd met felle kleuren. Na de oorlog werd acrylverf gebruikt.<BR> <BR> In de jaren zeventig vonden onder invloed van ontwikkelingen in andere pueblos een aantal expirementen in Jemez plaats, waarbij Mary Small en Mary E. Toya traditionele technieken propageerden, maar anderen zich beperkte tot het beschilderen en afwerken van machinaal geproduceerde halffabrikaten. Pas in de jaren negentig werd een ambachtelijk en artistiek niveau bereikt dat vergelijkbaar is met dat in andere pueblos. Een eigen type heeft zich echter niet ontwikkeld en men past technieken uit andere pueblos en ontleent afwerking en motieven aan Pueblo buren. Het meeste Jemez aardewerk is rood gepolijst. Jemez ligt enigszins geïsoleerd en is niet zo zeer op toerisme ingesteld. Jaarlijks worden wel enkele kunstmarkten georganiseerd waar men aardewerk van Jemez kan kopen.<BR> <BR> <BR>