Schaaltje

Verworven in opdracht van Houtzager, die in 1957 daar was.<BR> <BR> Glanzend zwart schaaltje, gemaakt door Rose Gonzales (geb. 2-8-1900) in San Juan Pueblo; door huwelijk in 1922 verhuist zij naar San Ildefonso waarna zij zwart gepolijst aardewerk maakt.<BR> <BR> SAN ILDEFONSO. San Ildefonso kent een lange aardewerktraditie. Het hedendaags aardewerk ontwikkelde zich uit Powhoge polychroom, maar zwart-op-wit decoraties verdrongen het polychroom geleidelijk, zodat dit product de periode 1890-1920 typeert.<BR> <BR> Het aardewerk van San Ildefonso trok publieke aandacht door het werk van Maria Martinez (1887-1980) en haar echtgenoot Julian (1885-1943). Maria demonstraarde haar kunnen in 1904 op de Louisi-ana Purcha-se Exposition. Daarna werkten zij en Julian voor de Fred Harvey Compa-ny die de hotels, restaurants en winkeltjes langs de AT&SF Railroad exploiteerde. In dat verband toonde zij haar werk op de Panama-California Expo-sition in San Diego in 1915. Korte tijd later ontving zij reisgezelschappen van Fred Harvey thuis. Hun aardewerk werd nog meer gewild toen zij in 1919 een nieuwe decoratietechniek ontwikkelden van mat zwarte decoraties op een zwart glanzende achtergrond.<BR> <BR> Maria werkte later samen met haar zoon Popovi Da (1921-1971) die het zwart-op-siena aardewerk ontwikkelde. Kleinzoon Tony Da (geb. 1940) volgde in de voetstappen van zijn vader en grootouders. Albert Dunlap en zijn echtgenote Josephine Cordova ontwikkelden ook een populaire stijl, de wit-op-rood variëteit.<BR> <BR> Rose Gonzales (1900-1989) ontwikkelde aardewerk waarvan in het oppervlak figuren werden uitgesneden in bas-relief. Dit leerde zij ook haar zoon Tse-Pe. Dora Gachupin (geb. 1939) en haar man Tsepe (geb. 1940) kregen een aantal kinderen waarvan Jennifer, Irene, Gerri en Canda-ce followed in de voetstappen van hun ouders volgden. Het relief-snijden leerden zij van hun moeder die de nadruk blijft leggen op kwaliteit in plaats van kwaliteit. De enige concessie die aan de markt wordt gedaan is het formaat van hun vaatwerk.<BR> <BR> Een andere beroemde pottenbakster was Blue Corn die meerdere stijlen beheerste. In de jaren zestig maakte zij kleine zwart-op-zwarte potjes waarin Ronson-tafelaanstekers pasten, een populair artikel.<BR>

Schaaltje

Verworven in opdracht van Houtzager, die in 1957 daar was.<BR> <BR> Glanzend zwart schaaltje, gemaakt door Rose Gonzales (geb. 2-8-1900) in San Juan Pueblo; door huwelijk in 1922 verhuist zij naar San Ildefonso waarna zij zwart gepolijst aardewerk maakt.<BR> <BR> SAN ILDEFONSO. San Ildefonso kent een lange aardewerktraditie. Het hedendaags aardewerk ontwikkelde zich uit Powhoge polychroom, maar zwart-op-wit decoraties verdrongen het polychroom geleidelijk, zodat dit product de periode 1890-1920 typeert.<BR> <BR> Het aardewerk van San Ildefonso trok publieke aandacht door het werk van Maria Martinez (1887-1980) en haar echtgenoot Julian (1885-1943). Maria demonstraarde haar kunnen in 1904 op de Louisi-ana Purcha-se Exposition. Daarna werkten zij en Julian voor de Fred Harvey Compa-ny die de hotels, restaurants en winkeltjes langs de AT&SF Railroad exploiteerde. In dat verband toonde zij haar werk op de Panama-California Expo-sition in San Diego in 1915. Korte tijd later ontving zij reisgezelschappen van Fred Harvey thuis. Hun aardewerk werd nog meer gewild toen zij in 1919 een nieuwe decoratietechniek ontwikkelden van mat zwarte decoraties op een zwart glanzende achtergrond.<BR> <BR> Maria werkte later samen met haar zoon Popovi Da (1921-1971) die het zwart-op-siena aardewerk ontwikkelde. Kleinzoon Tony Da (geb. 1940) volgde in de voetstappen van zijn vader en grootouders. Albert Dunlap en zijn echtgenote Josephine Cordova ontwikkelden ook een populaire stijl, de wit-op-rood variëteit.<BR> <BR> Rose Gonzales (1900-1989) ontwikkelde aardewerk waarvan in het oppervlak figuren werden uitgesneden in bas-relief. Dit leerde zij ook haar zoon Tse-Pe. Dora Gachupin (geb. 1939) en haar man Tsepe (geb. 1940) kregen een aantal kinderen waarvan Jennifer, Irene, Gerri en Canda-ce followed in de voetstappen van hun ouders volgden. Het relief-snijden leerden zij van hun moeder die de nadruk blijft leggen op kwaliteit in plaats van kwaliteit. De enige concessie die aan de markt wordt gedaan is het formaat van hun vaatwerk.<BR> <BR> Een andere beroemde pottenbakster was Blue Corn die meerdere stijlen beheerste. In de jaren zestig maakte zij kleine zwart-op-zwarte potjes waarin Ronson-tafelaanstekers pasten, een populair artikel.<BR>