Bowl

Oude, gebruikte kom.<BR> <BR> SANTO DOMINGO De productie van aardewerk toont grote continuïteit en sinds prehistorische tijden heeft slechts weinig verandering plaatsgevonden. De productie was alleen bestemd voor locaal gebruik. Zelfs de komst van de spoorweg in 1882 en de opening van een treinstation had weinig effect.<BR> <BR> Karakteristiek zijn de kommen en waterkruiken met hun gestileerde naturalistische motieven die vaak in een herhalend patroon zijn afgebeeld. De motieven zijn zwart en geschilderd op een cremekleurige ondergrond. De onderzijde en de binnenkant van het vaatwerk is meestal roodbruin. Het oorspronkelijke type noemt men Kiua Polychrome. Daarnaast komen ook palnt- en diermotieven voor die vrijelijk verdeeld op het oppervlak van vaatwerk zijn geschilderd.<BR> <BR> In de jaren dertig werd de techniek om zwartkleurige aardewerk te maken overgenomen van Santa Clara Pueblo. De kwaliteit bleef echter lange tijd achter. Monica Silva uit Santa Clara vestigde zich door haar huwelijk in Santo Domingo en begon in de decoratrieve stijl van die pueblo te werken. Zij werd een van de beste pottenbaksters. Santana Melchor vestigde een familiedynastie van pottenbaksters die tot op de dag van vandaag actief is.<BR> <BR> De aardewerkproductie ging aanzienlijk achteruit na de Tweede Wereldoorlog, zowel wat betreft kwantiteit als kwaliteit. Vanaf 1970 legden veel inwoners zich toe op de productie van sieraden, vooral halskettingen van zilver, schelpkralen en gekleurde stenen, een traditioneel ambacht dat opnieuw opleefde, in dit geval door de belangstelling van jongeren. Het was de tijd van "flower power" en hippies.<BR> <BR> Robert Tenorio die aan het Institute of American Indian Arts in Santa Fe studeerde is een van de beste pottenbakkers van Santo Domingo. Met name zijn grote vaatwerk in de "Aguilar-stijl" is esthetisch fascinerend door het samenspel van positieve en negatieve decoratie-elementen. Alvina Garcia die in de Leidse collectie is vertegenwoordigd maak aardewerk in traditionele stijl en gebruikt de al dan gestileerde naturalistische motieven voor haar op traditionele wijze gevormd en gebakken kommen en potten.<BR>

Bowl

Oude, gebruikte kom.<BR> <BR> SANTO DOMINGO De productie van aardewerk toont grote continuïteit en sinds prehistorische tijden heeft slechts weinig verandering plaatsgevonden. De productie was alleen bestemd voor locaal gebruik. Zelfs de komst van de spoorweg in 1882 en de opening van een treinstation had weinig effect.<BR> <BR> Karakteristiek zijn de kommen en waterkruiken met hun gestileerde naturalistische motieven die vaak in een herhalend patroon zijn afgebeeld. De motieven zijn zwart en geschilderd op een cremekleurige ondergrond. De onderzijde en de binnenkant van het vaatwerk is meestal roodbruin. Het oorspronkelijke type noemt men Kiua Polychrome. Daarnaast komen ook palnt- en diermotieven voor die vrijelijk verdeeld op het oppervlak van vaatwerk zijn geschilderd.<BR> <BR> In de jaren dertig werd de techniek om zwartkleurige aardewerk te maken overgenomen van Santa Clara Pueblo. De kwaliteit bleef echter lange tijd achter. Monica Silva uit Santa Clara vestigde zich door haar huwelijk in Santo Domingo en begon in de decoratrieve stijl van die pueblo te werken. Zij werd een van de beste pottenbaksters. Santana Melchor vestigde een familiedynastie van pottenbaksters die tot op de dag van vandaag actief is.<BR> <BR> De aardewerkproductie ging aanzienlijk achteruit na de Tweede Wereldoorlog, zowel wat betreft kwantiteit als kwaliteit. Vanaf 1970 legden veel inwoners zich toe op de productie van sieraden, vooral halskettingen van zilver, schelpkralen en gekleurde stenen, een traditioneel ambacht dat opnieuw opleefde, in dit geval door de belangstelling van jongeren. Het was de tijd van "flower power" en hippies.<BR> <BR> Robert Tenorio die aan het Institute of American Indian Arts in Santa Fe studeerde is een van de beste pottenbakkers van Santo Domingo. Met name zijn grote vaatwerk in de "Aguilar-stijl" is esthetisch fascinerend door het samenspel van positieve en negatieve decoratie-elementen. Alvina Garcia die in de Leidse collectie is vertegenwoordigd maak aardewerk in traditionele stijl en gebruikt de al dan gestileerde naturalistische motieven voor haar op traditionele wijze gevormd en gebakken kommen en potten.<BR>