Masker

De mal van dit masker is toevallig elders in Mexico gevonden. (Zie 5715-791)<BR> Het masker is afkomstig uit Celaya. Deze stad staat bekend om zijn poppen en andere figuren van papier-maché. <BR> Objecten van papier-maché worden verkocht op tianguis, de tijdelijke markten van alledaagse en speciale goederen. Deze traditie stamt uit de precolumbiaanse periode. <BR> Er wordt van alles van papier-maché gemaakt, van speelgoed tot ratels, die gevuld zijn met kiezelstenen en het uiterlijk hebben van papegaaien, olifanten en cowboys. Tegenwoordig komt het echter steeds vaker voor dat er ook plastic speelgoed wordt verkocht, waardoor het traditionele speelgoed lijkt te verdwijnen.<BR> <BR> Ieder feest kent zijn eigen vormen van papier-maché. Zo wordt er op de zaterdag voor Pasen aandacht besteed aan het verraad van Judas. Er worden dan poppen die deze man verbeelden verbrandt. Deze hebben een verschillend uiterlijk, maar de meest voorkomende vormen zijn skeletten of gehoornde duivels. Judas staat eveneens symbool voor de hedendaagse ‘misdadigers’ in zowel sociaal als politiek opzicht, zoals opgepakte drugsbaronnen of politici. Daarnaast gedenken ze ook naargeestige figuren uit het verleden, zoals de Spaanse landheren die het vroeger voor het zeggen hadden. <BR> <BR> Het masker wordt al eeuwen gebruikt in Mexico en kent zijn oorsprong in het sjamanisme. Men geloofde indertijd dat mensen en dieren transformaties konden ondergaan: mensen konden dieren of zelfs goden worden. Goden konden zich eveneens in verschillende verschijningen voordoen, bijvoorbeeld in de vorm van een dier. <BR> Het masker stond symbool voor deze transformaties, maar werd ook om andere redenen gedragen. Zo werd aan het einde van elke tweeënvijftigjarige cyclus een vuur ontstoken. Zwangere vrouwen en kinderen moesten dan maskers dragen, om uit te sluiten dat ze in wilde beesten veranderden. <BR> Maskers waren eveneens een bescherming tegen ziekten. Dit is op sommige manieren in het hedendaagse leven terug te zien, waar Mexicanen deelnemen aan dansen en de Heilige Maagd of andere heiligen de belofte doen een aantal jaar deel te nemen aan de dansen. In ruil hiervoor verwachten zij de hulp van de heilige bij de genezing van een zieke vriend. <BR> Ook bij begrafenisrituelen speelden maskers in het verleden een rol. Een masker van hout, steen of soms koper werd over het gezicht of de bundel van de dode heen gelegd. <BR> Een andere gebeurtenis waarbij maskers een grote rol speelden, was tijdens oorlogvoering. Krijgers droegen maskers met de meest angstaanjagende afbeeldingen van roofdieren. Op deze manier probeerden ze hun tegenstanders angst in te boezemen. <BR> De meeste maskers hebben vandaag de dag hun symbolische karakter verloren, hoewel er in sommige gebieden nog wel maskers gedragen worden tijdens feesten die betrekking hebben op vruchtbare landbouwgrond, jacht of visvangst. <BR> Ook zijn er een aantal Katholieke feesten waarbij maskers gedragen worden, maar deze zijn vaak slechts een voortvloeisel uit vroegere tijden, zonder nog een expliciete betekenis te hebben. De hedendaagse maskers worden gemaakt van klei, leer, papier-maché en hout. Regelmatig worden daar dierenhuiden en haar aan toegevoegd. <BR>

Masker

De mal van dit masker is toevallig elders in Mexico gevonden. (Zie 5715-791)<BR> Het masker is afkomstig uit Celaya. Deze stad staat bekend om zijn poppen en andere figuren van papier-maché. <BR> Objecten van papier-maché worden verkocht op tianguis, de tijdelijke markten van alledaagse en speciale goederen. Deze traditie stamt uit de precolumbiaanse periode. <BR> Er wordt van alles van papier-maché gemaakt, van speelgoed tot ratels, die gevuld zijn met kiezelstenen en het uiterlijk hebben van papegaaien, olifanten en cowboys. Tegenwoordig komt het echter steeds vaker voor dat er ook plastic speelgoed wordt verkocht, waardoor het traditionele speelgoed lijkt te verdwijnen.<BR> <BR> Ieder feest kent zijn eigen vormen van papier-maché. Zo wordt er op de zaterdag voor Pasen aandacht besteed aan het verraad van Judas. Er worden dan poppen die deze man verbeelden verbrandt. Deze hebben een verschillend uiterlijk, maar de meest voorkomende vormen zijn skeletten of gehoornde duivels. Judas staat eveneens symbool voor de hedendaagse ‘misdadigers’ in zowel sociaal als politiek opzicht, zoals opgepakte drugsbaronnen of politici. Daarnaast gedenken ze ook naargeestige figuren uit het verleden, zoals de Spaanse landheren die het vroeger voor het zeggen hadden. <BR> <BR> Het masker wordt al eeuwen gebruikt in Mexico en kent zijn oorsprong in het sjamanisme. Men geloofde indertijd dat mensen en dieren transformaties konden ondergaan: mensen konden dieren of zelfs goden worden. Goden konden zich eveneens in verschillende verschijningen voordoen, bijvoorbeeld in de vorm van een dier. <BR> Het masker stond symbool voor deze transformaties, maar werd ook om andere redenen gedragen. Zo werd aan het einde van elke tweeënvijftigjarige cyclus een vuur ontstoken. Zwangere vrouwen en kinderen moesten dan maskers dragen, om uit te sluiten dat ze in wilde beesten veranderden. <BR> Maskers waren eveneens een bescherming tegen ziekten. Dit is op sommige manieren in het hedendaagse leven terug te zien, waar Mexicanen deelnemen aan dansen en de Heilige Maagd of andere heiligen de belofte doen een aantal jaar deel te nemen aan de dansen. In ruil hiervoor verwachten zij de hulp van de heilige bij de genezing van een zieke vriend. <BR> Ook bij begrafenisrituelen speelden maskers in het verleden een rol. Een masker van hout, steen of soms koper werd over het gezicht of de bundel van de dode heen gelegd. <BR> Een andere gebeurtenis waarbij maskers een grote rol speelden, was tijdens oorlogvoering. Krijgers droegen maskers met de meest angstaanjagende afbeeldingen van roofdieren. Op deze manier probeerden ze hun tegenstanders angst in te boezemen. <BR> De meeste maskers hebben vandaag de dag hun symbolische karakter verloren, hoewel er in sommige gebieden nog wel maskers gedragen worden tijdens feesten die betrekking hebben op vruchtbare landbouwgrond, jacht of visvangst. <BR> Ook zijn er een aantal Katholieke feesten waarbij maskers gedragen worden, maar deze zijn vaak slechts een voortvloeisel uit vroegere tijden, zonder nog een expliciete betekenis te hebben. De hedendaagse maskers worden gemaakt van klei, leer, papier-maché en hout. Regelmatig worden daar dierenhuiden en haar aan toegevoegd. <BR>