Landschapsprent

Facsimile van de 'grote golf' voor de kust van Kanagawa, nabij Edo. Vissers in smalle boten zetten zich schrap voor wat er gaat komen. Als men de compositie volgens Aziatische traditie van rechts naar links leest lijkt de golf de toeschouwer (en vissersbootjes) nog sterker te gaan overspoelen. Behalve de hoge 'holle golf' is er een kleinere golf vooraan in de compositie geplaatst die qua vorm lijkt op de berg Fuji in de achtergrond. De beeldherhaling versterkt door het verschil in hoogte ook de dieptewerking in het ontwerp.<BR> Prent uit de serie 'Fugaku sanjûrokkei', 'Zesendertig gezichten op de berg Fuji', die oorspronkelijk tussen c. 1830 en c. 1835 uitgegeven werd. Tien of elf stuks van deze serie werden in overwegend blauwtinten gedrukt, zogeheten 'aizurie'. In de eerste 36 ontwerpen werd zelfs het lijnblok gedrukt in Pruisisch blauw (Japans: beroai), maar voor de laatste tien extra ontwerpen die aan de serie van 36 werden toegevoegd, werd het lijnblok van begin af aan met de traditionele zwarte inkt (sumi) gedrukt. Opvallend is dat in vrijwel al deze landschappen mensen zijn afgebeeld bij bepaalde bezigheden; in slechts vijf ontwerpen zijn geen mensen te zien.

Landschapsprent

Facsimile van de 'grote golf' voor de kust van Kanagawa, nabij Edo. Vissers in smalle boten zetten zich schrap voor wat er gaat komen. Als men de compositie volgens Aziatische traditie van rechts naar links leest lijkt de golf de toeschouwer (en vissersbootjes) nog sterker te gaan overspoelen. Behalve de hoge 'holle golf' is er een kleinere golf vooraan in de compositie geplaatst die qua vorm lijkt op de berg Fuji in de achtergrond. De beeldherhaling versterkt door het verschil in hoogte ook de dieptewerking in het ontwerp.<BR> Prent uit de serie 'Fugaku sanjûrokkei', 'Zesendertig gezichten op de berg Fuji', die oorspronkelijk tussen c. 1830 en c. 1835 uitgegeven werd. Tien of elf stuks van deze serie werden in overwegend blauwtinten gedrukt, zogeheten 'aizurie'. In de eerste 36 ontwerpen werd zelfs het lijnblok gedrukt in Pruisisch blauw (Japans: beroai), maar voor de laatste tien extra ontwerpen die aan de serie van 36 werden toegevoegd, werd het lijnblok van begin af aan met de traditionele zwarte inkt (sumi) gedrukt. Opvallend is dat in vrijwel al deze landschappen mensen zijn afgebeeld bij bepaalde bezigheden; in slechts vijf ontwerpen zijn geen mensen te zien.