Mitt

Deze kinderwanten zijn gemaakt van suède. De randen en de voering zijn gemaakt van imitatiebont. <BR> De maakster van deze pantoffels behoort tot het volk van de Nanai.<BR> De Nanai leven in een Nationaal Gebied in de regio Chabarovsk en langs de rivier de Amoer. Zij zijn de zuiderburen van de Oroch en Nivch, die allen tot de Amoervolken gerekend worden en grote overeenkomsten vertonen in materiële cultuur.<BR> Dergelijke producten worden met veel zorg gemaakt. Het vormen goede geschenken aan familie of vrienden, maar worden ook gemaakt voor de verkoop aan toeristen, hetzij Europese, hetzij Russische.<BR> Behalve suède zijn de materialen waaruit de wanten vervaardigd werden modern en betrekkelijk nieuw in de materiële cultuur in het Amoergebied. Tegelijkertijd is de vorm van de decoraties op de bovenzijde van de wanten traditioneel en gaat terug op op z'n minst de negentiende eeuw en is zo mogelijk nog veel ouder. Zij is kenmerkend voor de materiële cultuur van en van de Amoervolken.<BR> De motieven hebben tegenwoordig geen andere dan een decoratieve betekenis.<BR> Vermoedelijk hebben ze in de 19e eeuw wel een andere betekenis gehad die te maken had met de traditionele wereldbeschouwing, met geesten en bezweringen, mythen en legendes.<BR> Slechts heel oude mensen zouden nog op de hoogte zijn van een dergelijke betekenis.

Mitt

Deze kinderwanten zijn gemaakt van suède. De randen en de voering zijn gemaakt van imitatiebont. <BR> De maakster van deze pantoffels behoort tot het volk van de Nanai.<BR> De Nanai leven in een Nationaal Gebied in de regio Chabarovsk en langs de rivier de Amoer. Zij zijn de zuiderburen van de Oroch en Nivch, die allen tot de Amoervolken gerekend worden en grote overeenkomsten vertonen in materiële cultuur.<BR> Dergelijke producten worden met veel zorg gemaakt. Het vormen goede geschenken aan familie of vrienden, maar worden ook gemaakt voor de verkoop aan toeristen, hetzij Europese, hetzij Russische.<BR> Behalve suède zijn de materialen waaruit de wanten vervaardigd werden modern en betrekkelijk nieuw in de materiële cultuur in het Amoergebied. Tegelijkertijd is de vorm van de decoraties op de bovenzijde van de wanten traditioneel en gaat terug op op z'n minst de negentiende eeuw en is zo mogelijk nog veel ouder. Zij is kenmerkend voor de materiële cultuur van en van de Amoervolken.<BR> De motieven hebben tegenwoordig geen andere dan een decoratieve betekenis.<BR> Vermoedelijk hebben ze in de 19e eeuw wel een andere betekenis gehad die te maken had met de traditionele wereldbeschouwing, met geesten en bezweringen, mythen en legendes.<BR> Slechts heel oude mensen zouden nog op de hoogte zijn van een dergelijke betekenis.