Beeldengroep: Drie vrouwen

Het gaat hier om een zeer sprekende beeldengroep van drie vrouwen, die met elkaar op een bankje zitten te praten. De linker en de rechter vrouw zijn met elkaar in conversatie, terwijl de middelste luistert. De linker vrouw heeft een mand met boodschappen bij zich; de middelste drink maté uit een kalebas met een bolsilla en heeft een theepot aan haar voeten; de rechter heeft een kroes in de hand en een melkbus naast zich. Zij zijn in traditionele dracht gekleed.<BR> Op de voet van het beeldje staat een tekst: "caahy jhe neengatú", waar- schijnlijk is dit Guaraní, de taal van de indianen in het ooste van Paraguay. Het trafereeltje is echter niet typisch indiaans, maar eerder toont het het dagelijks leven van de mestiezen (halfbloeden). Aan de achterkant is het gesigneerd: "Marsal". Het is waarschijnlijk gemodel- leerd om een vorm heen, die bij het bakken verbrand is. De vrouwen en hun attributen zijn in natuurlijke kleuren geverfd, de rest van het beeld is ongeglazuurd.<BR> Het object is waarschijnlijk omstreeks 1940 door de schenker in Paraguay nieuw gekocht.

Beeldengroep: Drie vrouwen

Het gaat hier om een zeer sprekende beeldengroep van drie vrouwen, die met elkaar op een bankje zitten te praten. De linker en de rechter vrouw zijn met elkaar in conversatie, terwijl de middelste luistert. De linker vrouw heeft een mand met boodschappen bij zich; de middelste drink maté uit een kalebas met een bolsilla en heeft een theepot aan haar voeten; de rechter heeft een kroes in de hand en een melkbus naast zich. Zij zijn in traditionele dracht gekleed.<BR> Op de voet van het beeldje staat een tekst: "caahy jhe neengatú", waar- schijnlijk is dit Guaraní, de taal van de indianen in het ooste van Paraguay. Het trafereeltje is echter niet typisch indiaans, maar eerder toont het het dagelijks leven van de mestiezen (halfbloeden). Aan de achterkant is het gesigneerd: "Marsal". Het is waarschijnlijk gemodel- leerd om een vorm heen, die bij het bakken verbrand is. De vrouwen en hun attributen zijn in natuurlijke kleuren geverfd, de rest van het beeld is ongeglazuurd.<BR> Het object is waarschijnlijk omstreeks 1940 door de schenker in Paraguay nieuw gekocht.