Doek

Donkerblauw geverfde lap stof met lichtblauw uitsparingmotief. Het lichtblauwe afbindmotief beslaat de gehele doek, op een rand van ongeveer 20 cm. van de korte kanten na (m.a.w. de lap heeft aan beide kanten een effen blauwe rand). Deze rand zal mooi uitkomen als de lapa gedragen wordt. Ook als er een eenvoudig wijde hes ("buba") van genaaid wordt, zal de rand goed uitkomen. Vroeger kreeg waarschijnlijk alle Gara een dergelijk rand omdat westerse kleding toen minder vaak werd gedragen dan tegenwoordig; westerse kleding kan een dergelijk rand zelden mooi uit laten komen als traditionele kleding dat kan. L.Reinhardt (Reinhardt, 1976.Pp.25) beschrijft heel goed mrs. Kamara's overwegingen Gara wel of niet met een rand te maken: "At one point a neighbor, Mr. Bangura, an old carpenter and builder, wandered in as mama Kaday (Mrs. Kamara) was wondering whether to leave borders on the lapas, or to carry the stamp design all the way to the edge of the cloth. He insisted that she leave borders to show the woven pattern of the cotton damask material which is called briyon or brillon. This is he thought much better because people could easily see that this was een expensive material, not just plain poplin or shirting. Characteristically, Mama Kaday listed queitly and sympathetically to what he had to say. Apparantly however, she wasn't completely convinced, since throughout nice, another consideration is that when material is sewn into clothing patterns, the borders may not always fit well". <BR> Het damast dat voor deze "lapa" (zie M6-48) is gebruikt is dubbel breed, waardoor de lapa geen naad heeft, wat de kwaliteit ten goede komt. Damast heeft van zichzelf al een ingeweven patroon, in dit geval een rechthoekig blokje. Daardoor heeft de lapa eigenlijk twee patronen: één ingeweven, één geverfd. Het patroon is met naald en draad ingenaaid. Mrs. Kamara heeft de lap in Gara blauw geverfd (zie M6-46 en M6- 48).<BR> Patroon: Siti (zie M6-47).<BR> <BR> <BR> <BR>

Doek

Donkerblauw geverfde lap stof met lichtblauw uitsparingmotief. Het lichtblauwe afbindmotief beslaat de gehele doek, op een rand van ongeveer 20 cm. van de korte kanten na (m.a.w. de lap heeft aan beide kanten een effen blauwe rand). Deze rand zal mooi uitkomen als de lapa gedragen wordt. Ook als er een eenvoudig wijde hes ("buba") van genaaid wordt, zal de rand goed uitkomen. Vroeger kreeg waarschijnlijk alle Gara een dergelijk rand omdat westerse kleding toen minder vaak werd gedragen dan tegenwoordig; westerse kleding kan een dergelijk rand zelden mooi uit laten komen als traditionele kleding dat kan. L.Reinhardt (Reinhardt, 1976.Pp.25) beschrijft heel goed mrs. Kamara's overwegingen Gara wel of niet met een rand te maken: "At one point a neighbor, Mr. Bangura, an old carpenter and builder, wandered in as mama Kaday (Mrs. Kamara) was wondering whether to leave borders on the lapas, or to carry the stamp design all the way to the edge of the cloth. He insisted that she leave borders to show the woven pattern of the cotton damask material which is called briyon or brillon. This is he thought much better because people could easily see that this was een expensive material, not just plain poplin or shirting. Characteristically, Mama Kaday listed queitly and sympathetically to what he had to say. Apparantly however, she wasn't completely convinced, since throughout nice, another consideration is that when material is sewn into clothing patterns, the borders may not always fit well". <BR> Het damast dat voor deze "lapa" (zie M6-48) is gebruikt is dubbel breed, waardoor de lapa geen naad heeft, wat de kwaliteit ten goede komt. Damast heeft van zichzelf al een ingeweven patroon, in dit geval een rechthoekig blokje. Daardoor heeft de lapa eigenlijk twee patronen: één ingeweven, één geverfd. Het patroon is met naald en draad ingenaaid. Mrs. Kamara heeft de lap in Gara blauw geverfd (zie M6-46 en M6- 48).<BR> Patroon: Siti (zie M6-47).<BR> <BR> <BR> <BR>