Cloth for prayer stone

Gebedssteendoekje. Geborduurde doek met in het midden een afbeelding van een moskee met daaromheen vier sterren/bloemen en handen. In de moskee staat een rechthoek, vermoedelijk een afbeelding van een raam. Op de top van het dak van de moskee is een hand geborduurd. Afbeeldingen van handen zijn ook naast de moskee en aan de uiteinden van de bloembladeren/punten van de sterren aan de onderkant van de moskee te vinden. De sterren/- bloemen aan de bovenkant van het centrum hebben geen afbeel- dingen van handen er in verwerkt. Om de afbeeldingen van de moskee, sterren/bloemen en handen heen staan stroken met geometrische figuren. Met uitzondering van een enkel toefje ziet de voorkant van de doek er hetzelfde uit als de achterkant.<BR> <BR> De bidsteendoekjes dienen om de door sjiieten gebruikte bidsteen (mohr of turba) in te bewaren. De bidstenen bestaat uit gebakken klei uit Kerbela. De bidstenen bewaart men gewikkeld in de bidsteendoekjes in huis of op het lichaam. Bij het bidden legt men de bidsteendoek op het gebedskleed. Gebedsdoek en -steen liggen zodanig op het gebedskleed dat men tijdens het gebed, bij het voorover buigen, de steen met het voorhoofd aanraakt. De doeken mogen door ieder rein persoon gebruikt worden. De doeken behoren tot de gewijde voorwerpen; als ze versleten zijn begraaft men ze, zodat ze niet met de voeten aangeraakt kunnen worden. De doeken mogen noch verkocht worden noch enig ander doel dienen. Toch gebruiken enkelen de doeken als wanddecoratie of kussensloop (Janata & Jawad 1983: 172-173).<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De doek is van katoen en het garen waarmee is geborduurd is vermoedelijk glanskatoen. De katoenen doek is machinaal vervaardigd, hetzelfde geldt vermoedelijk voor het garen. De doeken worden door vrouwen en meisjes geborduurd. Volgens de literatuur vereist het borduren van de motieven buitengewone handvaardigheid (Janata & Jawad 1983: 173). Het is moeilijk vast te stellen uit wat voor steken het borduurwerk bestaat. De vermoedelijk gebruikte steken zijn platsteken (o.a. voor vlakvullingen), stiksteken (zowel voor vlakvullingen als voor de zoom) en rijgsteken (holbeinmotieven).

Cloth for prayer stone

Gebedssteendoekje. Geborduurde doek met in het midden een afbeelding van een moskee met daaromheen vier sterren/bloemen en handen. In de moskee staat een rechthoek, vermoedelijk een afbeelding van een raam. Op de top van het dak van de moskee is een hand geborduurd. Afbeeldingen van handen zijn ook naast de moskee en aan de uiteinden van de bloembladeren/punten van de sterren aan de onderkant van de moskee te vinden. De sterren/- bloemen aan de bovenkant van het centrum hebben geen afbeel- dingen van handen er in verwerkt. Om de afbeeldingen van de moskee, sterren/bloemen en handen heen staan stroken met geometrische figuren. Met uitzondering van een enkel toefje ziet de voorkant van de doek er hetzelfde uit als de achterkant.<BR> <BR> De bidsteendoekjes dienen om de door sjiieten gebruikte bidsteen (mohr of turba) in te bewaren. De bidstenen bestaat uit gebakken klei uit Kerbela. De bidstenen bewaart men gewikkeld in de bidsteendoekjes in huis of op het lichaam. Bij het bidden legt men de bidsteendoek op het gebedskleed. Gebedsdoek en -steen liggen zodanig op het gebedskleed dat men tijdens het gebed, bij het voorover buigen, de steen met het voorhoofd aanraakt. De doeken mogen door ieder rein persoon gebruikt worden. De doeken behoren tot de gewijde voorwerpen; als ze versleten zijn begraaft men ze, zodat ze niet met de voeten aangeraakt kunnen worden. De doeken mogen noch verkocht worden noch enig ander doel dienen. Toch gebruiken enkelen de doeken als wanddecoratie of kussensloop (Janata & Jawad 1983: 172-173).<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De doek is van katoen en het garen waarmee is geborduurd is vermoedelijk glanskatoen. De katoenen doek is machinaal vervaardigd, hetzelfde geldt vermoedelijk voor het garen. De doeken worden door vrouwen en meisjes geborduurd. Volgens de literatuur vereist het borduren van de motieven buitengewone handvaardigheid (Janata & Jawad 1983: 173). Het is moeilijk vast te stellen uit wat voor steken het borduurwerk bestaat. De vermoedelijk gebruikte steken zijn platsteken (o.a. voor vlakvullingen), stiksteken (zowel voor vlakvullingen als voor de zoom) en rijgsteken (holbeinmotieven).