Cloth for prayer stone

Gebedssteendoekje. Geborduurde doek met o.a. bijenkorfachtige afbeeldingen en twee oranje en twee grijsgroene toefjes in de hoeken. In de strook aan de zijkanten en de bovenkant staan bloemmotieven. Links en rechts van het midden staan twee langwerpige vormen, vermoedelijk minaretafbeeldingen. Loodrecht op de vermoedelijke minaretten staan twee dunne (zo'n 7 mm dik) 'balken' die het midden van de doek in drie vlakken verdelen. In deze vlakken staan bijenkorfachtige vormen, vermoedelijk afbeeldingen van gebedsnissen.<BR> In het bovenste vlak staan er drie grote en daaronder vijf kleine afgebeeld, in het middelste vlak zijn er twee grote geborduurd en in het onderste vlak staat er één afgebeeld met daar onder een rechthoekige vorm (die is onderverdeeld in vierkanten, driehoeken en rechthoeken). Naast en tussen de genoemde afbeeldingen staan bloemmotieven. De afgebeelde bloemen bestaan voornamelijk uit een bloem met een ovale bladvorm en een stengel met bladeren. De vermoedelijke minaretten staan op een brede 'balk' die ongeveer even breed is als de vermoedelijke minaretten (een kleine 2 cm) en dezelfde motieven (vliegervormen) bevat als de vermoedelijke minaretten.<BR> <BR> De bidsteendoekjes dienen om de door sjiieten gebruikte bidsteen (mohr of turba) in te bewaren. De bidstenen bestaat uit gebakken klei uit Kerbela. De bidstenen bewaart men gewikkeld in de bidsteendoekjes in huis of op het lichaam. Bij het bidden legt men de bidsteendoek op het gebedskleed. Gebedsdoek en -steen liggen zodanig op het gebedskleed dat men tijdens het gebed, bij het voorover buigen, de steen met het voorhoofd aanraakt. De doeken mogen door ieder rein persoon gebruikt worden. De doeken behoren tot de gewijde voorwerpen; als ze versleten zijn begraaft men ze, zodat ze niet met de voeten aangeraakt kunnen worden. De doeken mogen noch verkocht worden noch enig ander doel dienen. Toch gebruiken enkelen de doeken als wanddecoratie of kussensloop (Janata & Jawad 1983: 172-173).<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De doek is van katoen en het garen waarmee is geborduurd is vermoedelijk glanskatoen. De katoenen doek is machinaal vervaardigd, hetzelfde geldt vermoedelijk voor het garen. De doeken worden door vrouwen en meisjes geborduurd. Volgens de literatuur vereist het borduren van de motieven buitengewone handvaardigheid (Janata & Jawad 1983: 173). Het is moeilijk vast te stellen uit wat voor steken het borduurwerk bestaat. De vermoedelijk gebruikte steken zijn platsteken (o.a. voor vlakvullingen), stiksteken (zowel voor vlakvullingen als voor de zoom) en rijgsteken (holbeinmotieven).

Cloth for prayer stone

Gebedssteendoekje. Geborduurde doek met o.a. bijenkorfachtige afbeeldingen en twee oranje en twee grijsgroene toefjes in de hoeken. In de strook aan de zijkanten en de bovenkant staan bloemmotieven. Links en rechts van het midden staan twee langwerpige vormen, vermoedelijk minaretafbeeldingen. Loodrecht op de vermoedelijke minaretten staan twee dunne (zo'n 7 mm dik) 'balken' die het midden van de doek in drie vlakken verdelen. In deze vlakken staan bijenkorfachtige vormen, vermoedelijk afbeeldingen van gebedsnissen.<BR> In het bovenste vlak staan er drie grote en daaronder vijf kleine afgebeeld, in het middelste vlak zijn er twee grote geborduurd en in het onderste vlak staat er één afgebeeld met daar onder een rechthoekige vorm (die is onderverdeeld in vierkanten, driehoeken en rechthoeken). Naast en tussen de genoemde afbeeldingen staan bloemmotieven. De afgebeelde bloemen bestaan voornamelijk uit een bloem met een ovale bladvorm en een stengel met bladeren. De vermoedelijke minaretten staan op een brede 'balk' die ongeveer even breed is als de vermoedelijke minaretten (een kleine 2 cm) en dezelfde motieven (vliegervormen) bevat als de vermoedelijke minaretten.<BR> <BR> De bidsteendoekjes dienen om de door sjiieten gebruikte bidsteen (mohr of turba) in te bewaren. De bidstenen bestaat uit gebakken klei uit Kerbela. De bidstenen bewaart men gewikkeld in de bidsteendoekjes in huis of op het lichaam. Bij het bidden legt men de bidsteendoek op het gebedskleed. Gebedsdoek en -steen liggen zodanig op het gebedskleed dat men tijdens het gebed, bij het voorover buigen, de steen met het voorhoofd aanraakt. De doeken mogen door ieder rein persoon gebruikt worden. De doeken behoren tot de gewijde voorwerpen; als ze versleten zijn begraaft men ze, zodat ze niet met de voeten aangeraakt kunnen worden. De doeken mogen noch verkocht worden noch enig ander doel dienen. Toch gebruiken enkelen de doeken als wanddecoratie of kussensloop (Janata & Jawad 1983: 172-173).<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De doek is van katoen en het garen waarmee is geborduurd is vermoedelijk glanskatoen. De katoenen doek is machinaal vervaardigd, hetzelfde geldt vermoedelijk voor het garen. De doeken worden door vrouwen en meisjes geborduurd. Volgens de literatuur vereist het borduren van de motieven buitengewone handvaardigheid (Janata & Jawad 1983: 173). Het is moeilijk vast te stellen uit wat voor steken het borduurwerk bestaat. De vermoedelijk gebruikte steken zijn platsteken (o.a. voor vlakvullingen), stiksteken (zowel voor vlakvullingen als voor de zoom) en rijgsteken (holbeinmotieven).