Cloth for prayer stone
Gebedssteendoekje. Geborduurde doek met o.a. afbeeldingen van meerkleurige handen met donkerroze nagels en Arabische tekens.<BR> Het is een veelkleurige doek. Op de doek staan o.a. afbeeldingen van twee handen, sterren/bloemen en vermoedelijk geabstraheerde moskee- en plantmotieven. Arabische tekens zijn aan de onderkant, de bovenkant en in het midden van de doek te vinden. De handen tezamen met een ander motief, dat in het midden staat (weergegeven als motief 1 op vervolgkaart 2), komen ook op andere doeken uit de serienrs.: 5183-16, 19 en 20 voor. De gelijke- nis van een tweede motief, dat steeds boven het eerste motief is afgebeeld, is beduidend minder dan die van het eerste motief; het is niet duidelijk of de twee motieven bij elkaar horen. De afbeelding van de twee motieven (zie vervolgkaart 2) met aan weerszijden een handmotief vertoont een grote gelijkenis met die van een doek afgebeeld in Janata & Jawad 1983: 171, afbeelding 8.<BR> <BR> De bidsteendoekjes dienen om de door sjiieten gebruikte bidsteen (mohr of turba) in te bewaren. De bidstenen bestaat uit gebakken klei uit Kerbela. De bidstenen bewaart men gewikkeld in de bidsteendoekjes in huis of op het lichaam. Bij het bidden legt men de bidsteendoek op het gebedskleed. Gebedsdoek en -steen liggen zodanig op het gebedskleed dat men tijdens het gebed, bij het voorover buigen, de steen met het voorhoofd aanraakt. De doeken mogen door ieder rein persoon gebruikt worden. De doeken behoren tot de gewijde voorwerpen; als ze versleten zijn begraaft men ze, zodat ze niet met de voeten aangeraakt kunnen worden. De doeken mogen noch verkocht worden noch enig ander doel dienen. Toch gebruiken enkelen de doeken als wanddecoratie of kussensloop (Janata & Jawad 1983: 172-173).<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De doek is van katoen en het garen waarmee geborduurd is, is vermoedelijk glanskatoen. De katoenen doek is machinaal vervaardigd, hetzelfde geldt vermoedelijk voor het garen. De doeken worden door vrouwen en meisjes geborduurd. Volgens de literatuur vereist het borduren van de motieven buitengewone handvaardigheid (Janata & Jawad 1983: 173). Het is moeilijk vast te stellen uit wat voor steken het borduurwerk bestaat. De vermoedelijk gebruikte steken zijn: platsteken (o.a. voor vlakvullingen), stiksteken (zowel voor vlakvullingen als voor de zoom) en rijgsteken (holbeinmotieven).
isShownAt
Cloth for prayer stone
Gebedssteendoekje. Geborduurde doek met o.a. afbeeldingen van meerkleurige handen met donkerroze nagels en Arabische tekens.<BR> Het is een veelkleurige doek. Op de doek staan o.a. afbeeldingen van twee handen, sterren/bloemen en vermoedelijk geabstraheerde moskee- en plantmotieven. Arabische tekens zijn aan de onderkant, de bovenkant en in het midden van de doek te vinden. De handen tezamen met een ander motief, dat in het midden staat (weergegeven als motief 1 op vervolgkaart 2), komen ook op andere doeken uit de serienrs.: 5183-16, 19 en 20 voor. De gelijke- nis van een tweede motief, dat steeds boven het eerste motief is afgebeeld, is beduidend minder dan die van het eerste motief; het is niet duidelijk of de twee motieven bij elkaar horen. De afbeelding van de twee motieven (zie vervolgkaart 2) met aan weerszijden een handmotief vertoont een grote gelijkenis met die van een doek afgebeeld in Janata & Jawad 1983: 171, afbeelding 8.<BR> <BR> De bidsteendoekjes dienen om de door sjiieten gebruikte bidsteen (mohr of turba) in te bewaren. De bidstenen bestaat uit gebakken klei uit Kerbela. De bidstenen bewaart men gewikkeld in de bidsteendoekjes in huis of op het lichaam. Bij het bidden legt men de bidsteendoek op het gebedskleed. Gebedsdoek en -steen liggen zodanig op het gebedskleed dat men tijdens het gebed, bij het voorover buigen, de steen met het voorhoofd aanraakt. De doeken mogen door ieder rein persoon gebruikt worden. De doeken behoren tot de gewijde voorwerpen; als ze versleten zijn begraaft men ze, zodat ze niet met de voeten aangeraakt kunnen worden. De doeken mogen noch verkocht worden noch enig ander doel dienen. Toch gebruiken enkelen de doeken als wanddecoratie of kussensloop (Janata & Jawad 1983: 172-173).<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De doek is van katoen en het garen waarmee geborduurd is, is vermoedelijk glanskatoen. De katoenen doek is machinaal vervaardigd, hetzelfde geldt vermoedelijk voor het garen. De doeken worden door vrouwen en meisjes geborduurd. Volgens de literatuur vereist het borduren van de motieven buitengewone handvaardigheid (Janata & Jawad 1983: 173). Het is moeilijk vast te stellen uit wat voor steken het borduurwerk bestaat. De vermoedelijk gebruikte steken zijn: platsteken (o.a. voor vlakvullingen), stiksteken (zowel voor vlakvullingen als voor de zoom) en rijgsteken (holbeinmotieven).
description
Gebedssteendoekje. Geborduurde ...... rijgsteken (holbeinmotieven).
identifier
subject
title
Cloth for prayer stone
@eng
Doek voor gebedssteen
@ned
type
Doek voor gebedssteen
created
extent
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/805654
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... s/RV//rv-5183-15.jpg&cache=yes
object
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0