Tulband (rodete)

Hoofdtooi voor vrouwen; bestaat uit twee strengen dikke wollen draden, aan één kant aan elkaar genaaid en daarna in elkaar geknoopt. Een streng is opgebouwd uit zestien draden die samengevlochten zijn. Om de draden aan het begin op hun plaats te houden is goudgele katoen gebruikt. Aan de andere kant is één draad om de andere gebonden. Vroeger werd de tooi met de haren verwerkt tot één geheel, nu wordt ze meestal gewoon op het hoofd gezet. Tegenwoordig enkel gedragen op feesten.<BR> <BR> <BR> <BR> Black wool and yellow cotton. Two strands of black woollen threads. One strand contains 16 threads plaited together. To hold these threads together the strands are sewn together by hand with yellow cotton yarn. The other sides are plaited into fringes.<BR> In former times the women used to plait the 'rodete' in their hair. Nowadays they wear it in a turban-like manner on their head, on feast-days only.<BR> <BR> Provenience: Yalalag, Dist. of Villa Alta, Oax. <BR> Acquired 1950 in Oaxaca City by Ruth Carolus.

Tulband (rodete)

Hoofdtooi voor vrouwen; bestaat uit twee strengen dikke wollen draden, aan één kant aan elkaar genaaid en daarna in elkaar geknoopt. Een streng is opgebouwd uit zestien draden die samengevlochten zijn. Om de draden aan het begin op hun plaats te houden is goudgele katoen gebruikt. Aan de andere kant is één draad om de andere gebonden. Vroeger werd de tooi met de haren verwerkt tot één geheel, nu wordt ze meestal gewoon op het hoofd gezet. Tegenwoordig enkel gedragen op feesten.<BR> <BR> <BR> <BR> Black wool and yellow cotton. Two strands of black woollen threads. One strand contains 16 threads plaited together. To hold these threads together the strands are sewn together by hand with yellow cotton yarn. The other sides are plaited into fringes.<BR> In former times the women used to plait the 'rodete' in their hair. Nowadays they wear it in a turban-like manner on their head, on feast-days only.<BR> <BR> Provenience: Yalalag, Dist. of Villa Alta, Oax. <BR> Acquired 1950 in Oaxaca City by Ruth Carolus.