Vrouwenceintuur (faja)
Deze faja komt uit de Mixteca Alta, uit het dorp Nuyoo. Hij is gemaakt van hersponnen (?) wit katoen met magenta wol. De vrouwenceintuur werd door Bodil Christensen in 1969 gekocht. De rode, magenta en oranje zijkanten zijn in linnenbinding geweven (warp faced), het centrale gedeelte bestaat uit smalle witte en magenta strepen. De brocaat-decoratie bestaat uit magenta geïsoleerde letters en geometrische motieven. Aan een kant zijn de warp draden niet afgesneden en in drie strengen gevlochten. Vanaf de jaren 60 worden letters en cijfers steeds meer als decoratieve elementen gebruikt. Dit fenomeen getuigt van de alfabetiseringscampagnes die van overheidswegen rond deze periode in deze afgelegen gebieden werden ingezet. Meestal zijn het geen volledige woorden die gespeld worden het merendeel van de textielproducenten zijn vrouwen, zij kregen meestal niet de kans veel langer te studeren dan de eerste twee of drie jaar van de lagere school. Ook getuigt het van de zeer dynamische houding van de weefsters, die nieuw verworven vaardigheden zeer snel in hun gamma van decoratiepatronen opnamen. <BR> Deze faja werd gedragen bij rok 5075-161.<BR> MOTIEF [voor illustratie]: Alp-C-1 (letter);Alp-E (letter);Alp-L (letter);Alp-S-2 (letter);Alp-S-3 (letter);Alp-S-4 (letter);Alp-V (letter)-2;Geo-Ar-B-1 (pijlen-oorlogsmotief);Geo-Ch-A-4 (schaakbord patroon);Geo-Di-B-4 (ruitmotief);Geo-O-C-7 (geometrisch combinatie);Geo-Sq-A-1;Geo-Sq-A-1;Geo-Tr-C-1 (driehoekmotief);Geo-Wa-A-3 (golfmotief)<BR>
isShownAt
Vrouwenceintuur (faja)
Deze faja komt uit de Mixteca Alta, uit het dorp Nuyoo. Hij is gemaakt van hersponnen (?) wit katoen met magenta wol. De vrouwenceintuur werd door Bodil Christensen in 1969 gekocht. De rode, magenta en oranje zijkanten zijn in linnenbinding geweven (warp faced), het centrale gedeelte bestaat uit smalle witte en magenta strepen. De brocaat-decoratie bestaat uit magenta geïsoleerde letters en geometrische motieven. Aan een kant zijn de warp draden niet afgesneden en in drie strengen gevlochten. Vanaf de jaren 60 worden letters en cijfers steeds meer als decoratieve elementen gebruikt. Dit fenomeen getuigt van de alfabetiseringscampagnes die van overheidswegen rond deze periode in deze afgelegen gebieden werden ingezet. Meestal zijn het geen volledige woorden die gespeld worden het merendeel van de textielproducenten zijn vrouwen, zij kregen meestal niet de kans veel langer te studeren dan de eerste twee of drie jaar van de lagere school. Ook getuigt het van de zeer dynamische houding van de weefsters, die nieuw verworven vaardigheden zeer snel in hun gamma van decoratiepatronen opnamen. <BR> Deze faja werd gedragen bij rok 5075-161.<BR> MOTIEF [voor illustratie]: Alp-C-1 (letter);Alp-E (letter);Alp-L (letter);Alp-S-2 (letter);Alp-S-3 (letter);Alp-S-4 (letter);Alp-V (letter)-2;Geo-Ar-B-1 (pijlen-oorlogsmotief);Geo-Ch-A-4 (schaakbord patroon);Geo-Di-B-4 (ruitmotief);Geo-O-C-7 (geometrisch combinatie);Geo-Sq-A-1;Geo-Sq-A-1;Geo-Tr-C-1 (driehoekmotief);Geo-Wa-A-3 (golfmotief)<BR>
description
Deze faja komt uit de Mixteca ...... eo-Wa-A-3 (golfmotief)<BR>
Warp consists of re-spun white ...... Worn with skirt see 5075-161.
@eng
identifier
subject
title
type
created
extent
162 x 9 cm
medium
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/804083
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... /RV//rv-5075-163.jpg&cache=yes
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0