Vrouwenceintuur (faja)
Deze faja komt uit de Mixteca Alta, uit het dorp Nuyoo. Hij is gemaakt van hersponnen (?) wit katoen met rood en magenta wol. De vrouwenceintuur werd door Bodil Christensen in 1969 gekocht. De zijkanten zijn in linnenbinding geweven (warp faced), het centrale gedeelte bestaat uit witte en rode warp strepen. Aan een kant zijn de warp draden niet afgesneden en in strengen gevlochten. De brocaat-decoratie bestaat uit geïsoleerde letters en vrouwelijke en dierenmotieven. Vanaf de jaren 60 worden letters en cijfers steeds meer als decoratieve elementen gebruikt. Dit fenomeen getuigt van de alfabetiseringscampagnes die van overheidswegen rond deze periode in deze afgelegen gebieden werden ingezet. Meestal zijn het geen volledige woorden die gespeld worden het merendeel van de textielproducenten zijn vrouwen, zij kregen meestal niet de kans veel langer te studeren dan de eerste twee of drie jaar van de lagere school. Ook getuigt het van de zeer dynamische houding van de weefsters, die nieuw verworven vaardigheden zeer snel in hun gamma van decoratiepatronen opnamen. <BR> MOTIEF [voor illustratie]: Alp-E (letter);Alp-H (letter);Alp-J (letter);Alp-O (letter);Alp-S-2 (letter);Alp-T-1 (letter);Alp-V (letter)-2;Ant-A-4 (antropomorf - vrouw);Geo-Ar-A-1 (pijlen-oorlogsmotief);Geo-Ar-B-1 (pijlen-oorlogsmotief);Geo-Di-B-5 (ruitmotief);Geo-O-C-1 (geometrisch combinatie)1;Geo-Sq-A-1;Geo-Tr-C-1 (driehoekmotief);Geo-Wa-A-3 (golfmotief);Zo-Un-3 (dierfiguur);Zo-Un-4 (dierfiguur)<BR>
isShownAt
Vrouwenceintuur (faja)
Deze faja komt uit de Mixteca Alta, uit het dorp Nuyoo. Hij is gemaakt van hersponnen (?) wit katoen met rood en magenta wol. De vrouwenceintuur werd door Bodil Christensen in 1969 gekocht. De zijkanten zijn in linnenbinding geweven (warp faced), het centrale gedeelte bestaat uit witte en rode warp strepen. Aan een kant zijn de warp draden niet afgesneden en in strengen gevlochten. De brocaat-decoratie bestaat uit geïsoleerde letters en vrouwelijke en dierenmotieven. Vanaf de jaren 60 worden letters en cijfers steeds meer als decoratieve elementen gebruikt. Dit fenomeen getuigt van de alfabetiseringscampagnes die van overheidswegen rond deze periode in deze afgelegen gebieden werden ingezet. Meestal zijn het geen volledige woorden die gespeld worden het merendeel van de textielproducenten zijn vrouwen, zij kregen meestal niet de kans veel langer te studeren dan de eerste twee of drie jaar van de lagere school. Ook getuigt het van de zeer dynamische houding van de weefsters, die nieuw verworven vaardigheden zeer snel in hun gamma van decoratiepatronen opnamen. <BR> MOTIEF [voor illustratie]: Alp-E (letter);Alp-H (letter);Alp-J (letter);Alp-O (letter);Alp-S-2 (letter);Alp-T-1 (letter);Alp-V (letter)-2;Ant-A-4 (antropomorf - vrouw);Geo-Ar-A-1 (pijlen-oorlogsmotief);Geo-Ar-B-1 (pijlen-oorlogsmotief);Geo-Di-B-5 (ruitmotief);Geo-O-C-1 (geometrisch combinatie)1;Geo-Sq-A-1;Geo-Tr-C-1 (driehoekmotief);Geo-Wa-A-3 (golfmotief);Zo-Un-3 (dierfiguur);Zo-Un-4 (dierfiguur)<BR>
description
Deze faja komt uit de Mixteca ...... );Zo-Un-4 (dierfiguur)<BR>
Warp consists of re-spun white ...... Worn with skirt see 5075-161.
@eng
identifier
subject
title
type
created
extent
150 x 7,5 cm
medium
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/804082
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... /RV//rv-5075-162.jpg&cache=yes
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0