Suikerpot

Deksel en pot vormen samen één komplete kalebas, die rond is van vorm. Beschilderd in applicadatechniek op een oranje ondergrond. De binnenkant is donkerblauw gelakt. Bij de toepassing van de applicadatechniek gaat men als volgt te werk: eerst wordt de ondergrond gelakt, waarop met een fijne kwast de figuren in verschillende kleuren aangebracht worden. Dit is de meest eenvoudige en minst tijdrovende laktechniek, en de enige techniek die in Temalacatzingo wordt toegepast.<BR> Aan de bovenzijde van deze pot zit een donkerblauwe rand met witte streepjes en een gele lijn. Deze randversiering is in verschillende kleuren in allerlei variaties terug te vinden op de meeste in applicadatechniek gelakte voorwerpen, zowel uit Temalacatzingo als uit Olinalá. <BR> In de bovenrand van de pot zit een gaatje met daardoorheen een touwtje waaraan het deksel vastzit. De pot is beschilderd met een guirlande van rozerode bloemen.<BR> Gekocht in het huis van Benigno Santos M. voor 35 pesos.

Suikerpot

Deksel en pot vormen samen één komplete kalebas, die rond is van vorm. Beschilderd in applicadatechniek op een oranje ondergrond. De binnenkant is donkerblauw gelakt. Bij de toepassing van de applicadatechniek gaat men als volgt te werk: eerst wordt de ondergrond gelakt, waarop met een fijne kwast de figuren in verschillende kleuren aangebracht worden. Dit is de meest eenvoudige en minst tijdrovende laktechniek, en de enige techniek die in Temalacatzingo wordt toegepast.<BR> Aan de bovenzijde van deze pot zit een donkerblauwe rand met witte streepjes en een gele lijn. Deze randversiering is in verschillende kleuren in allerlei variaties terug te vinden op de meeste in applicadatechniek gelakte voorwerpen, zowel uit Temalacatzingo als uit Olinalá. <BR> In de bovenrand van de pot zit een gaatje met daardoorheen een touwtje waaraan het deksel vastzit. De pot is beschilderd met een guirlande van rozerode bloemen.<BR> Gekocht in het huis van Benigno Santos M. voor 35 pesos.