Spaarpot

San Augustín is ook bekend om het vele z.g. speelgoed van aardewerk, dat er gemaakt wordt. Allerlei figuurtjes als ruiters, dieren, mensen en hun bezigheden, enz. worden er gemaakt, ook weer met dezelfde eeuwenoude technieken van fabricage en decoratie. De figuurtjes worden met de hand gevormd, krijgen meestal een crème engobe of worden met crème slib bedekt, waarna het oppervlak met behulp van een penseel be- schilderd wordt met minerale aardverf. Deze beschildering is doorgaans zeer decoratief; essentiële zaken als ogen, oren, vleugels, staart worden wel aangegeven, maar haren, veren, exacte belijning van kleding meestal niet. Zo wel, dan toch als onderdeel van het decoratieve, zeer artistieke en evenwichtige geheel. Nahua.<BR> Als brandstof wordt vaak gedroogde mest gebruikt. Het bakken gebeurt in open ovens.<BR> Alcancía in vorm van Huexolitl; spaarpot in de vorm van een kalkoen, op drie poten. Op de voorzijde is een bloemmotief geschilderd, evenals de verdere versiering in terracotta en donkerbruin. De staart is bedekt met sierranden, verder is de kalkoen versierd met door lijnen opgevulde vlakken. Hier en daar enkele donkere vlekken ten gevolge van het bak- proces. De onder- en achterzijde zijn niet versierd. Van Margarita Gonzalez. Nahua.

Spaarpot

San Augustín is ook bekend om het vele z.g. speelgoed van aardewerk, dat er gemaakt wordt. Allerlei figuurtjes als ruiters, dieren, mensen en hun bezigheden, enz. worden er gemaakt, ook weer met dezelfde eeuwenoude technieken van fabricage en decoratie. De figuurtjes worden met de hand gevormd, krijgen meestal een crème engobe of worden met crème slib bedekt, waarna het oppervlak met behulp van een penseel be- schilderd wordt met minerale aardverf. Deze beschildering is doorgaans zeer decoratief; essentiële zaken als ogen, oren, vleugels, staart worden wel aangegeven, maar haren, veren, exacte belijning van kleding meestal niet. Zo wel, dan toch als onderdeel van het decoratieve, zeer artistieke en evenwichtige geheel. Nahua.<BR> Als brandstof wordt vaak gedroogde mest gebruikt. Het bakken gebeurt in open ovens.<BR> Alcancía in vorm van Huexolitl; spaarpot in de vorm van een kalkoen, op drie poten. Op de voorzijde is een bloemmotief geschilderd, evenals de verdere versiering in terracotta en donkerbruin. De staart is bedekt met sierranden, verder is de kalkoen versierd met door lijnen opgevulde vlakken. Hier en daar enkele donkere vlekken ten gevolge van het bak- proces. De onder- en achterzijde zijn niet versierd. Van Margarita Gonzalez. Nahua.