Waterkruik

Cántaro, in het Nahua "tzotzoco'li".<BR> De kruik komt uit San Augustín Oapan, waar man vaatwerk maakt, maar ook veel z.g. speelgoed, poppetjes of beeldjes die mensen, dieren, beroepen enz. uitbeelden. Ofschoon iets anders dan het aardewerk uit Tulimán is het duidelijk uit dezelfde streek afkomstig. De sliblaag is vaak een z.g. "engobe", d.w.z. verkregen door onderdompelen. Helaas komt het dikwijls voor, dat deze laag afbladdert, met de engobe verdwijnt dan ook de vaak zeer fijne, soms kunstzinnige tekening, die men er op aan- gebracht had. Het vaatwerk wordt hier doorgaans met de hand gevormd. Het heeft heel oude vormen.<BR> De waterkruik is van licht-bakkende klei gemaakt, loopt naar boven schuin uit, heeft tamelijk brede, even naar boven oplopende schouders die eindigen in een lange smalle hals. Helaas is de buik slecht gebakken en bladdert de sliblaag, waardoor de fijne decoratie voor een groot deel verdwenen is.<BR> Onder de latere aankopen uit deze plaats bevindt zich een klein driepotig kruikje (nr. 4880-494b), dat ongeveer dezelfde versiering heeft.<BR> Deze bestaat uit vogeltjes, waarvan het gezang is aangeduid met stippel- lijntjes, die over het oppervlak zijn verdeeld temidden van gestileerde en sierlijk lopende lijnen, randen, takjes, maïsplanten.<BR> De lijnen van de tekeningen zijn licht- en donkerbruin van kleur, voor de invulling van de vlakken is terracotta gebruikt.<BR> De romp van deze kruik is verdeeld in drie vlakken, er zijn nog enkele vogeltjes zichtbaar, evenals een restant van een zeer gestileerde plant.<BR> Ook de hals heeft een indeling in drieën, d.m.v. sierrandjes. Langs de rand ook hier weer vogeltjes.<BR> De kruik kan niet staan, eindigt vrij spits, maar heeft drie oren, waar- doorheen een touw gehaald wordt, zodat hij kan hangen.<BR> Men bakt hier met estiercol, gedroogde uitwerpselen van koeien. Nahua.

Waterkruik

Cántaro, in het Nahua "tzotzoco'li".<BR> De kruik komt uit San Augustín Oapan, waar man vaatwerk maakt, maar ook veel z.g. speelgoed, poppetjes of beeldjes die mensen, dieren, beroepen enz. uitbeelden. Ofschoon iets anders dan het aardewerk uit Tulimán is het duidelijk uit dezelfde streek afkomstig. De sliblaag is vaak een z.g. "engobe", d.w.z. verkregen door onderdompelen. Helaas komt het dikwijls voor, dat deze laag afbladdert, met de engobe verdwijnt dan ook de vaak zeer fijne, soms kunstzinnige tekening, die men er op aan- gebracht had. Het vaatwerk wordt hier doorgaans met de hand gevormd. Het heeft heel oude vormen.<BR> De waterkruik is van licht-bakkende klei gemaakt, loopt naar boven schuin uit, heeft tamelijk brede, even naar boven oplopende schouders die eindigen in een lange smalle hals. Helaas is de buik slecht gebakken en bladdert de sliblaag, waardoor de fijne decoratie voor een groot deel verdwenen is.<BR> Onder de latere aankopen uit deze plaats bevindt zich een klein driepotig kruikje (nr. 4880-494b), dat ongeveer dezelfde versiering heeft.<BR> Deze bestaat uit vogeltjes, waarvan het gezang is aangeduid met stippel- lijntjes, die over het oppervlak zijn verdeeld temidden van gestileerde en sierlijk lopende lijnen, randen, takjes, maïsplanten.<BR> De lijnen van de tekeningen zijn licht- en donkerbruin van kleur, voor de invulling van de vlakken is terracotta gebruikt.<BR> De romp van deze kruik is verdeeld in drie vlakken, er zijn nog enkele vogeltjes zichtbaar, evenals een restant van een zeer gestileerde plant.<BR> Ook de hals heeft een indeling in drieën, d.m.v. sierrandjes. Langs de rand ook hier weer vogeltjes.<BR> De kruik kan niet staan, eindigt vrij spits, maar heeft drie oren, waar- doorheen een touw gehaald wordt, zodat hij kan hangen.<BR> Men bakt hier met estiercol, gedroogde uitwerpselen van koeien. Nahua.