Venster met vlechtwerkmotieven

Venster versierd met vlechtwerkmotieven. In de oostelijke Afghaanse provincie Nuristan gaven geometrische patronen informatie over een individu en zijn rol in de gemeenschap. In ieder geval tot het midden van de 20ste eeuw was de positie en ervaring van de eigenaar af te lezen aan de decoratie op houten onderdelen van een huis. Vaak ging het om diep in het hout gesneden geometrische patronen zoals cirkels, rozetten of vlechtwerkpatronen in de houten veranda’s of pilaren. Vervlochten cirkels stonden bijvoorbeeld symbool voor geitenhoorns. Hiermee werd aan de buitenwereld getoond dat de eigenaar van het betreffende huis veel geiten had geofferd. Een cirkel gevuld met een uitstralende rozet duidde op een eigenaar die veel openbare feesten had gehouden. Wat de vervlochten patronen op dit venster symboliseren is onbekend. <BR> De geometrische motieven waren wijdverbreid in de samenleving. Ook graven van belangrijke personen in de gemeenschap waren vaak omheind met houten panelen die op dezelfde manier versierd waren. Soortgelijke decoraties kwamen ook terug in geweven stoffen waarvan jassen werden gemaakt. Sinds de tweede helft van de 20ste eeuw worden gestileerde ornamenten nog steeds gebruikt in bergachtige dorpen in Nuristan vanwege hun esthetische waarde, maar hun betekenis is vaak onbekend bij de opdrachtgevers.<BR> <BR>

Venster met vlechtwerkmotieven

Venster versierd met vlechtwerkmotieven. In de oostelijke Afghaanse provincie Nuristan gaven geometrische patronen informatie over een individu en zijn rol in de gemeenschap. In ieder geval tot het midden van de 20ste eeuw was de positie en ervaring van de eigenaar af te lezen aan de decoratie op houten onderdelen van een huis. Vaak ging het om diep in het hout gesneden geometrische patronen zoals cirkels, rozetten of vlechtwerkpatronen in de houten veranda’s of pilaren. Vervlochten cirkels stonden bijvoorbeeld symbool voor geitenhoorns. Hiermee werd aan de buitenwereld getoond dat de eigenaar van het betreffende huis veel geiten had geofferd. Een cirkel gevuld met een uitstralende rozet duidde op een eigenaar die veel openbare feesten had gehouden. Wat de vervlochten patronen op dit venster symboliseren is onbekend. <BR> De geometrische motieven waren wijdverbreid in de samenleving. Ook graven van belangrijke personen in de gemeenschap waren vaak omheind met houten panelen die op dezelfde manier versierd waren. Soortgelijke decoraties kwamen ook terug in geweven stoffen waarvan jassen werden gemaakt. Sinds de tweede helft van de 20ste eeuw worden gestileerde ornamenten nog steeds gebruikt in bergachtige dorpen in Nuristan vanwege hun esthetische waarde, maar hun betekenis is vaak onbekend bij de opdrachtgevers.<BR> <BR>