Beschilderd houten schild, versierd met vier menselijke figuren
In de Asmat cultuur symboliseerde houtsnijwerk de communicatie tussen levenden en doden en tussen de mens en de geestenwereld. In principe was ieder persoon een houtbewerker, maar alleen meesters (wowipitsj, “houtbewerker man”, genoemd) maakten speciale objecten als schilden en beelden. Ceremonies waren erop gespitst om de geesten van de doden tevreden te stellen. Het houtsnijwerk voor deze gelegenheden werd vaak versierd met afbeeldingen van voorouders en symbolen van het koppensnellen. Schilden hadden vooral de praktische functie van het beschermen tijdens het gevecht. Niet alleen het hout beschermde de krijger, maar ook de symbolen waarmee het schild versierd was. Het hebben van een schild was vele malen belangrijker dan het hebben van een speer. Elk schild werd vernoemd naar een overleden voorouder. De kracht van deze voorouder werd via het schild toegevoegd aan de kracht van de krijger, waardoor deze sterker werd in het gevecht. Behalve dat schilden de vijand konden verjagen, werden ze ook gebruikt in het dagelijkse leven om kwade geesten mee te verjagen.<BR> <BR> Het schild is uit één stuk hout gemaakt. Voor vorm en ornamentatie zie bijgevoegde foto. Het schild heefd een kogelvorm waarvan de top is afgerond. De motieven in het voorvlak zijn in reliëf uitgevoerd en rood-bruin van kleur. Het fond is wit. De opstaande ribben zijn zwart. <BR> <BR> De versiering bestaat uit vier gestileerde mensfiguren, met spiraalvormige ledematen, boven elkaar opgesteld, om en om. De koppen zijn zwart gekleurd, evenals de boven- en onderzijde van het schild. De achterzijde van het schild is ongekleurd. Het beugelvormige handvat loopt naar boven en beneden toe uit in een nerfvormige versiering.
Beschilderd houten schild, versierd met vier menselijke figuren
In de Asmat cultuur symboliseerde houtsnijwerk de communicatie tussen levenden en doden en tussen de mens en de geestenwereld. In principe was ieder persoon een houtbewerker, maar alleen meesters (wowipitsj, “houtbewerker man”, genoemd) maakten speciale objecten als schilden en beelden. Ceremonies waren erop gespitst om de geesten van de doden tevreden te stellen. Het houtsnijwerk voor deze gelegenheden werd vaak versierd met afbeeldingen van voorouders en symbolen van het koppensnellen. Schilden hadden vooral de praktische functie van het beschermen tijdens het gevecht. Niet alleen het hout beschermde de krijger, maar ook de symbolen waarmee het schild versierd was. Het hebben van een schild was vele malen belangrijker dan het hebben van een speer. Elk schild werd vernoemd naar een overleden voorouder. De kracht van deze voorouder werd via het schild toegevoegd aan de kracht van de krijger, waardoor deze sterker werd in het gevecht. Behalve dat schilden de vijand konden verjagen, werden ze ook gebruikt in het dagelijkse leven om kwade geesten mee te verjagen.<BR> <BR> Het schild is uit één stuk hout gemaakt. Voor vorm en ornamentatie zie bijgevoegde foto. Het schild heefd een kogelvorm waarvan de top is afgerond. De motieven in het voorvlak zijn in reliëf uitgevoerd en rood-bruin van kleur. Het fond is wit. De opstaande ribben zijn zwart. <BR> <BR> De versiering bestaat uit vier gestileerde mensfiguren, met spiraalvormige ledematen, boven elkaar opgesteld, om en om. De koppen zijn zwart gekleurd, evenals de boven- en onderzijde van het schild. De achterzijde van het schild is ongekleurd. Het beugelvormige handvat loopt naar boven en beneden toe uit in een nerfvormige versiering.
description
In de Asmat cultuur symbolisee ...... in een nerfvormige versiering.
identifier
subject
title
Beschilderd houten schild, versierd met vier menselijke figuren
@ned
Wooden shield with decorative carvings, representing four human figures
@eng
type
created
extent
188 x 44 x 7cm (74 x 17 5/16 x 2 3/4in.)
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/79392
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... s/TM//tm-2391-12.jpg&cache=yes
object
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0