Steenvrucht voor regenmagie

Dit voorwerp is volgens inventariskaart de vrucht van een in het wild groeiende boom. De vrucht wordt aangespoeld op het strand en daar opgeraapt. Tot poeder fijngewreven, wordt het gebruikt in rituelen om de regen te verdrijven. Daarbij wordt onder het uitspreken van bepaalde formules het poeder in de richting van de donkere wolken geblazen. <BR> <BR> Op de Trobriand Eilanden worden alle belangrijke gebeurtenissen begeleid door verschillende magische rituelen. Zo is er tuinmagie, magie bij het binnenhalen van de oogst en het opslaan van de oogst in de opslaghuizen, schoonheid- en liefdesmagie, magie bij het bouwen van een zeevaardige kano, magie voor visserij, zeevaart en kula, enz. Deze rituelen omvatten meestal het uitspreken van bepaalde formules over het beoogde object of de persoon en het uitvoeren van bepaalde handelingen met materiële zaken, zoals planten, schelpen, oliën, enz. Tegenover deze rituelen die een positief effect beogen staat een kwaadwillende magie die vooral door bepaalde mannen 'bwagau' en vrouwen 'mulukwausi' belichaamd en uitgevoerd wordt (Malinowski 1978:395). Volgens Malinowski (1935:78) is de belangrijkste zwarte magie de regen- en droogtemagie van dorpshoofden, vooral van het dorpshoofd Omarakana. Door hun controle over het weer demonstreren en versterken zij hun macht.

Steenvrucht voor regenmagie

Dit voorwerp is volgens inventariskaart de vrucht van een in het wild groeiende boom. De vrucht wordt aangespoeld op het strand en daar opgeraapt. Tot poeder fijngewreven, wordt het gebruikt in rituelen om de regen te verdrijven. Daarbij wordt onder het uitspreken van bepaalde formules het poeder in de richting van de donkere wolken geblazen. <BR> <BR> Op de Trobriand Eilanden worden alle belangrijke gebeurtenissen begeleid door verschillende magische rituelen. Zo is er tuinmagie, magie bij het binnenhalen van de oogst en het opslaan van de oogst in de opslaghuizen, schoonheid- en liefdesmagie, magie bij het bouwen van een zeevaardige kano, magie voor visserij, zeevaart en kula, enz. Deze rituelen omvatten meestal het uitspreken van bepaalde formules over het beoogde object of de persoon en het uitvoeren van bepaalde handelingen met materiële zaken, zoals planten, schelpen, oliën, enz. Tegenover deze rituelen die een positief effect beogen staat een kwaadwillende magie die vooral door bepaalde mannen 'bwagau' en vrouwen 'mulukwausi' belichaamd en uitgevoerd wordt (Malinowski 1978:395). Volgens Malinowski (1935:78) is de belangrijkste zwarte magie de regen- en droogtemagie van dorpshoofden, vooral van het dorpshoofd Omarakana. Door hun controle over het weer demonstreren en versterken zij hun macht.