Danspluim

De danspluim bestaat uit een stok waaraan een pluim van kasuarisveren is bevestigd. Aan een aantal van deze veren zit aan het uiteinde een rood veertje van een papagaai, 'karaga'. Volgens inventariskaart worden deze pluimen achter in de gordel gestoken bij de 'kasawaga' dansen. Ze worden ook paarsgewijs, met de stokken aan elkaar gebonden, in de handen gehouden tijdens het dansen.<BR> <BR> Tijdens Malinowski's verblijf op de Trobriand Eilanden werden de kasuarisveer pluimen bij verschillende dansen gebruikt, ook in combinatie met dansschilden. De pluimen werden zowel achter in de dansgordel als in de armbanden gestoken, en in de handen gehouden (Young, 1989:90-100). Malinowski (in Young 1989:92) bewonderde de 'fantastische charme' van de dansers in vol ornaat met hun van hoofdtooien van witte veren en de zwarte pluimen met rode puntjes op het lichaam. <BR> Bij de meeste traditionele dansen staan de mannen in een cirkel tegen de klok in te dansen met de trommelaars en zangers in het midden van de kring. De circulaire dansen kunnen onderverdeeld worden in: 'bisila', langzame pandanus vaandel dansen, 'kitatuva' snelle dansen met twee takken met bladeren, en 'kaidebu' de snelle dansen met houten beschilderde dansschilden. Andere traditionele dansen zijn de dansen waarbij drie mannen een dier uitbeelden, 'kasawaga'. De meeste traditionele dansen mogen alleen door mannen uitgevoerd worden, alleen aan de 'bisila' doen incidenteel vrouwen mee. In vele circulaire dansen, behalve de dansen met het dansschild, dragen de dansers vrouwenrokken. Modernere ontwikkelingen zijn dansen waarbij de dansers in rijen achter elkaar staan, zoals bij cricket wedstrijden of bij optredens voor toeristen (Young,1989:90-100). Zie Young (1989:90-100) ook voor foto's van dansen met danspluimen.<BR> <BR>

Danspluim

De danspluim bestaat uit een stok waaraan een pluim van kasuarisveren is bevestigd. Aan een aantal van deze veren zit aan het uiteinde een rood veertje van een papagaai, 'karaga'. Volgens inventariskaart worden deze pluimen achter in de gordel gestoken bij de 'kasawaga' dansen. Ze worden ook paarsgewijs, met de stokken aan elkaar gebonden, in de handen gehouden tijdens het dansen.<BR> <BR> Tijdens Malinowski's verblijf op de Trobriand Eilanden werden de kasuarisveer pluimen bij verschillende dansen gebruikt, ook in combinatie met dansschilden. De pluimen werden zowel achter in de dansgordel als in de armbanden gestoken, en in de handen gehouden (Young, 1989:90-100). Malinowski (in Young 1989:92) bewonderde de 'fantastische charme' van de dansers in vol ornaat met hun van hoofdtooien van witte veren en de zwarte pluimen met rode puntjes op het lichaam. <BR> Bij de meeste traditionele dansen staan de mannen in een cirkel tegen de klok in te dansen met de trommelaars en zangers in het midden van de kring. De circulaire dansen kunnen onderverdeeld worden in: 'bisila', langzame pandanus vaandel dansen, 'kitatuva' snelle dansen met twee takken met bladeren, en 'kaidebu' de snelle dansen met houten beschilderde dansschilden. Andere traditionele dansen zijn de dansen waarbij drie mannen een dier uitbeelden, 'kasawaga'. De meeste traditionele dansen mogen alleen door mannen uitgevoerd worden, alleen aan de 'bisila' doen incidenteel vrouwen mee. In vele circulaire dansen, behalve de dansen met het dansschild, dragen de dansers vrouwenrokken. Modernere ontwikkelingen zijn dansen waarbij de dansers in rijen achter elkaar staan, zoals bij cricket wedstrijden of bij optredens voor toeristen (Young,1989:90-100). Zie Young (1989:90-100) ook voor foto's van dansen met danspluimen.<BR> <BR>