Rok voor jonge moeder

De rok is gemaakt van gerafeld bananenblad. <BR> Samen met de schoudermantel (4593-111b) en de hoofdbedekking (4593-111a) vormen deze stukken de traditionele kleding van een moeder na de geboorte van haar eerste kind. <BR> <BR> Oorspronkelijk op de Trobriand Eilanden ook in gebruik, was de hoofdbedekking tijdens Gerrits zijn verblijf al vervangen door een rode doek. Vandaar dat hij de vroegere vorm van het tenue op Iwa Eiland verzamelde. De kleding was bedoeld om moeder en kind in de eerste maanden na de bevalling warm te houden en te beschermen tegen zonlicht en hekserij, nadat zij de eerste weken na de bevalling binnen gebleven waren. Op de Trobriand Eilanden wordt deze kleding echter alleen nog op de eerste dag gedragen dat een jonge moeder zich met haar kind in het openbaar vertoont. Sommigen kleden zich hiervoor nu ook in een feestelijke, gekleurde rok. De speciale kleding voor een jonge moeder werd door haar familieleden gemaakt (Schmitt, 2002:25pp). Deze rok is volgens inventariskaart gemaakt door Poko. <BR> <BR> Rokken en jasjes van verschillende plantenvezels worden uitsluitend door vrouwen gemaakt en met één uitzondering, de 'bisila', dansrok voor mannen voor de 'segwaun'- dans, alleen door vrouwen gedragen. De vervaardiging van rokken is hoog aangeschreven, door precisie en creativiteit in hun werk kunnen vrouwen een hoge reputatie opbouwen en krijgen complimenten van zowel vrouwen als mannen (Weiner in Schmitt, 2002). Er zijn verschillende rokken voor alledaags gebruik en voor speciale gelegenheden, voor bepaalde leeftijden en levensfases (geboorte, dood), en voor vrouwen van hoogstaande families.<BR> <BR> Vooral vanaf de jaren 1990 zijn gebruiken op de Trobriand Eilanden versneld veranderd. Rokken van plantenvezels worden vandaag de dag slechts beperkt gebruikt.

Rok voor jonge moeder

De rok is gemaakt van gerafeld bananenblad. <BR> Samen met de schoudermantel (4593-111b) en de hoofdbedekking (4593-111a) vormen deze stukken de traditionele kleding van een moeder na de geboorte van haar eerste kind. <BR> <BR> Oorspronkelijk op de Trobriand Eilanden ook in gebruik, was de hoofdbedekking tijdens Gerrits zijn verblijf al vervangen door een rode doek. Vandaar dat hij de vroegere vorm van het tenue op Iwa Eiland verzamelde. De kleding was bedoeld om moeder en kind in de eerste maanden na de bevalling warm te houden en te beschermen tegen zonlicht en hekserij, nadat zij de eerste weken na de bevalling binnen gebleven waren. Op de Trobriand Eilanden wordt deze kleding echter alleen nog op de eerste dag gedragen dat een jonge moeder zich met haar kind in het openbaar vertoont. Sommigen kleden zich hiervoor nu ook in een feestelijke, gekleurde rok. De speciale kleding voor een jonge moeder werd door haar familieleden gemaakt (Schmitt, 2002:25pp). Deze rok is volgens inventariskaart gemaakt door Poko. <BR> <BR> Rokken en jasjes van verschillende plantenvezels worden uitsluitend door vrouwen gemaakt en met één uitzondering, de 'bisila', dansrok voor mannen voor de 'segwaun'- dans, alleen door vrouwen gedragen. De vervaardiging van rokken is hoog aangeschreven, door precisie en creativiteit in hun werk kunnen vrouwen een hoge reputatie opbouwen en krijgen complimenten van zowel vrouwen als mannen (Weiner in Schmitt, 2002). Er zijn verschillende rokken voor alledaags gebruik en voor speciale gelegenheden, voor bepaalde leeftijden en levensfases (geboorte, dood), en voor vrouwen van hoogstaande families.<BR> <BR> Vooral vanaf de jaren 1990 zijn gebruiken op de Trobriand Eilanden versneld veranderd. Rokken van plantenvezels worden vandaag de dag slechts beperkt gebruikt.