Steven van een grote kano met uitlegger (masawa)

Dit gesneden en oorspronkelijk beschilderde stuk is de voorste of achterste punt* van een 'masawa'. Een 'masawa' is een grote kano met uitlegger die voor 'kula' tochten wordt gebruikt. Het stuk werd van de kano afgezaagd. De (inheemse) Kilivila term voor dit stuk, 'kabulawaga' betekent letterlijk 'snavel van de boot'. Er bevinden zich verschillende groeven in het stuk voor de 'lagim' (gesneden planken dwars op de boot die het buiswater tegenhouden) en de 'tabuya' (gesneden planken in lengterichting tegen de 'lagim' aan). Het motief langs de bovenrand heet 'nipawa', springhaan. Het motief voorop wordt 'boi', een witte zeevogel genoemd. De houtsnijder heette Kwayola, hij was al overleden toen het stuk werd verworven. 'Kula' is een ruilsysteem van speciale schelpen- armbanden 'mwali' en -halskettingen 'soulava' waaraan mannen van verschillende eilanden in het gebied meedoen en daardoor relaties en status kunnen opbouwen.<BR> <BR> * De boot kan beide kanten op varen afhankelijk van de plaatsing van het zeil en heeft dus geen vaste voor- of achterkant.

Steven van een grote kano met uitlegger (masawa)

Dit gesneden en oorspronkelijk beschilderde stuk is de voorste of achterste punt* van een 'masawa'. Een 'masawa' is een grote kano met uitlegger die voor 'kula' tochten wordt gebruikt. Het stuk werd van de kano afgezaagd. De (inheemse) Kilivila term voor dit stuk, 'kabulawaga' betekent letterlijk 'snavel van de boot'. Er bevinden zich verschillende groeven in het stuk voor de 'lagim' (gesneden planken dwars op de boot die het buiswater tegenhouden) en de 'tabuya' (gesneden planken in lengterichting tegen de 'lagim' aan). Het motief langs de bovenrand heet 'nipawa', springhaan. Het motief voorop wordt 'boi', een witte zeevogel genoemd. De houtsnijder heette Kwayola, hij was al overleden toen het stuk werd verworven. 'Kula' is een ruilsysteem van speciale schelpen- armbanden 'mwali' en -halskettingen 'soulava' waaraan mannen van verschillende eilanden in het gebied meedoen en daardoor relaties en status kunnen opbouwen.<BR> <BR> * De boot kan beide kanten op varen afhankelijk van de plaatsing van het zeil en heeft dus geen vaste voor- of achterkant.