Boombastdoek

Boombastdoek gemaakt van de geklopte binnenbast van de papiermoerbeiboom (hiapo).<BR> <BR> In Tonga was het maken en versieren van boombastdoeken een belangrijke culturele en kunstige traditie. Boombastdoeken werden gemaakt en versierd door vrouwen. Ze waren ook het eigendom van vrouwen. Ze dienden als kleding, bedbedekking, versiering van het huisinterieur en als rituele presentatie bij gebeurtenissen zoals huwelijken en begrafenissen. In Tonga worden boombastdoeken nog steeds in grote hoeveelheden gemaakt door groepen vrouwen. De boombastdoeken worden met de traditionele geometrische motieven versierd alsmede met nieuwe representatieve ontwerpen. Tegenwoordig worden zij gebruikt als kleding bij bijzondere evenementen, bedbedekking, versiering van het huisinterieur, grondbedekking waarop de leiders kunnen lopen, grafbedekking en als geschenken en ruil bij ceremonies zoals geboorten, huwelijken en begrafenissen. <BR> <BR> Om boombastdoek te maken worden strookjes van de binnenbast van de papiermoerbeiboom in water geweekt. Deze worden daarna geklopt en gevouwen op een lang houten aambeeld met een boombastklopper om gelijkmatige stukjes doek ("feta'aki") te maken. Om de gehele boombastdoek te maken worden deze stukjes bij elkaar geklopt en geplakt over gemodelleerde wrijfblokken ("kupesi"). Tegelijkertijd wordt de doek met bruine kleurstof gewreven om de motieven middels de wrijfblokken aan te brengen. Na het drogen is de doek verfraaid met donkerbruine of zwarte kleurstof met een borstel. <BR> <BR> De boombastdoek motieven worden geplaatst binnen geometrische kaders en bevatten metaforische bedoelingen. Ze vertegenwoordigen thema's met betrekking tot de Tongaanse identiteit, de monarchie en samenleving, en belangrijke personen, plaatsen en gebeurtenissen in de Tongaanse geschiedenis. <BR> <BR> Deze doek wordt versierd met moderne motieven gebaseerd op traditionele patronen: de leeuw (een symbool voor Engeland), figuren van de Norfolk pines, de adelaar (een symbool voor Amerika), het wapen van Tonga en tenslotte de "lupe" (de duif, het symbool van de vrede). Bovenin het wapen komt de kroon voor, die omvat wordt door twee takken van de "lou-ifi" notenboom, welke door mensen rondom hun hals werden gedragen als ze vergiffenis wilden vragen. Ook de woorden "Koe'otua moe Tonga ko hoku tofi'a" ("God and Tonga are my inheritance"), de drie gekruiste zwaarden die duiden op de eenmaking van drie koninklijke lijnen, en drie sterren, welke de drie groepen van de Tonga-eilanden (Ha'apai, Vavua en Tongatapu) symboliseren. <BR> <BR> Deze ngatu, die afgesneden is van een groter stuk, werd gemaakt door een groep vrouwen in de fale kautaha gemeenschapshuis.

Boombastdoek

Boombastdoek gemaakt van de geklopte binnenbast van de papiermoerbeiboom (hiapo).<BR> <BR> In Tonga was het maken en versieren van boombastdoeken een belangrijke culturele en kunstige traditie. Boombastdoeken werden gemaakt en versierd door vrouwen. Ze waren ook het eigendom van vrouwen. Ze dienden als kleding, bedbedekking, versiering van het huisinterieur en als rituele presentatie bij gebeurtenissen zoals huwelijken en begrafenissen. In Tonga worden boombastdoeken nog steeds in grote hoeveelheden gemaakt door groepen vrouwen. De boombastdoeken worden met de traditionele geometrische motieven versierd alsmede met nieuwe representatieve ontwerpen. Tegenwoordig worden zij gebruikt als kleding bij bijzondere evenementen, bedbedekking, versiering van het huisinterieur, grondbedekking waarop de leiders kunnen lopen, grafbedekking en als geschenken en ruil bij ceremonies zoals geboorten, huwelijken en begrafenissen. <BR> <BR> Om boombastdoek te maken worden strookjes van de binnenbast van de papiermoerbeiboom in water geweekt. Deze worden daarna geklopt en gevouwen op een lang houten aambeeld met een boombastklopper om gelijkmatige stukjes doek ("feta'aki") te maken. Om de gehele boombastdoek te maken worden deze stukjes bij elkaar geklopt en geplakt over gemodelleerde wrijfblokken ("kupesi"). Tegelijkertijd wordt de doek met bruine kleurstof gewreven om de motieven middels de wrijfblokken aan te brengen. Na het drogen is de doek verfraaid met donkerbruine of zwarte kleurstof met een borstel. <BR> <BR> De boombastdoek motieven worden geplaatst binnen geometrische kaders en bevatten metaforische bedoelingen. Ze vertegenwoordigen thema's met betrekking tot de Tongaanse identiteit, de monarchie en samenleving, en belangrijke personen, plaatsen en gebeurtenissen in de Tongaanse geschiedenis. <BR> <BR> Deze doek wordt versierd met moderne motieven gebaseerd op traditionele patronen: de leeuw (een symbool voor Engeland), figuren van de Norfolk pines, de adelaar (een symbool voor Amerika), het wapen van Tonga en tenslotte de "lupe" (de duif, het symbool van de vrede). Bovenin het wapen komt de kroon voor, die omvat wordt door twee takken van de "lou-ifi" notenboom, welke door mensen rondom hun hals werden gedragen als ze vergiffenis wilden vragen. Ook de woorden "Koe'otua moe Tonga ko hoku tofi'a" ("God and Tonga are my inheritance"), de drie gekruiste zwaarden die duiden op de eenmaking van drie koninklijke lijnen, en drie sterren, welke de drie groepen van de Tonga-eilanden (Ha'apai, Vavua en Tongatapu) symboliseren. <BR> <BR> Deze ngatu, die afgesneden is van een groter stuk, werd gemaakt door een groep vrouwen in de fale kautaha gemeenschapshuis.