Nausang masker

Uit één stuk hout gesneden. Bolvormig schedeldak met steel waaromheen een bundel rechtopstaande casuarisveren gedrapeerd is. De ogen liggen diep onder geprononceerde wenkbrauwogen. De onderste oogrand en een gedeelte van de bovenste oogrand is doorstoken. Dit laatste is opmerkelijk, men treft het bij geen van de andere nausang-maskers in de verzameling aan. De flauw gebogen wenkbrauwbogen gaan direct over in de rechte, 3,5 cm vooruitstekende neus, waarvan de neusvleugels en het doorboorde neustussenschot duidelijk aangegeven zijn. De geopende mond heeft de vorm van een liggende ovaal, met rode lippen, zwarte d.m.v. inkepingen aangegeven tanden waartussen de ver vooruitstekende rode tong. Aan weerszijden van de tong is het mondgat doorstoken. Om de mond een zwarte beschildering met witte stippen. Aan de zijkanten van het masker zijn de oren aangegeven: een schuinomhoogstekend vlak overgaande in twee gestreepte spijlen (de doorboorde en uitgerekte oorlel) gevolgd door een doorboorde cirkelvorm (het oorsie-raad van conusschelp). Van het linkeroor is het bovenste gedeelte afgebroken en verloren gegaan. In het linker-oorsieraad is een blad bevestigd.<BR> Beschilderd in de kleuren wit, rood en zwart. Wit is de grondkleur. Bovenrand wenkbrauwbogen en neus is rood, de onderkant van de wenkbrauwbogen en de zijkanten van de neus zijn zwart, evenals de onderste oogrand. Hier en daar witte bespikkeling. Op het voorhoofd een horizontale streepbe-schildering met boven de neus een knik naar beneden. Op het schedeldak een verticale streepbe-schildering. De gezichtsomtrek is omlijst door een zwarte, witte en rode baan. Het`masker is aan de achterkant van schedeldak tot onder de mond uitgehold. Het lijkt niet nieuw te zijn. Het maakt zowel aan voor- als achterkant een wat smoezelige indruk. Vooral het wit is hier en daar nogal vuil. Het masker is gemaakt door Talania, dorp Ongaia. Het behoorde tot een groep van drie maskers, die in het dorp Ongaia opgesteld stonden voor de nieuwe "naulum" (mannenhuis). Een volledig opgetooid masker ook nog een stok met veren bovenop een danssieraad van de varkensslagtanden in de mond (de uitge-stoken tong heeft dus o.a. de functie om er het danssieraad aan op te hangen), en een krans van veren rond het voorhoofd.<BR> <BR> "Nausang"- maskers vertegenwoordigen de vier zonen van de cultus held Moro die wordt afgebeeld als een slang met een menselijk gezicht. De houten maskers hebben lange gezichten en neuzen en een open mond waaruit hun tong steekt. Op het eerste gezicht zien alle maskers er hetzelfde uit, maar verschillen allemaal sterk van elkaar, afhankelijk van het type decoratie rondom de ogen.<BR> De Kilenge gebruiken verschillende typen maskers voor de initiatie rituelen van kinderen en adolescenten. Voor de eerstgeboren zoon van een invloedrijke familie zijn het "nausung"- masker en de Moro traditie bepalend voor de initiatie van de jongen en zijn leeftijdgenoten. De grootvader van moeders kant speelt een actieve rol in deze ceremonies.<BR> Kinderen worden geleidelijk aan bekender gemaakt met de Moro- traditie en krijgen een nieuwe naam bij de initiatie. Uiteindelijk hebben ze toestemming om Moro te zien, in de gedaante van een grote man in een grasrok en opgevuld shirt en leren op deze wijze het geheim van het masker. Vrouwen mogen het masker echter nooit zien en dansen ook nooit bij het optreden van het masker. Het bromhout waarschuwt vrouwen en niet- geïnitieerden dat zij niet dichterbij mogen komen. Hoewel de vrouwen het masker niet mogen zien zijn zij wel bekend met de decoratie ervan en hebben toestemming om hun gezicht op dezelfde manier te schilderen bij hun eigen initiatierituelen tijdens puberteit.<BR> <BR>

Nausang masker

Uit één stuk hout gesneden. Bolvormig schedeldak met steel waaromheen een bundel rechtopstaande casuarisveren gedrapeerd is. De ogen liggen diep onder geprononceerde wenkbrauwogen. De onderste oogrand en een gedeelte van de bovenste oogrand is doorstoken. Dit laatste is opmerkelijk, men treft het bij geen van de andere nausang-maskers in de verzameling aan. De flauw gebogen wenkbrauwbogen gaan direct over in de rechte, 3,5 cm vooruitstekende neus, waarvan de neusvleugels en het doorboorde neustussenschot duidelijk aangegeven zijn. De geopende mond heeft de vorm van een liggende ovaal, met rode lippen, zwarte d.m.v. inkepingen aangegeven tanden waartussen de ver vooruitstekende rode tong. Aan weerszijden van de tong is het mondgat doorstoken. Om de mond een zwarte beschildering met witte stippen. Aan de zijkanten van het masker zijn de oren aangegeven: een schuinomhoogstekend vlak overgaande in twee gestreepte spijlen (de doorboorde en uitgerekte oorlel) gevolgd door een doorboorde cirkelvorm (het oorsie-raad van conusschelp). Van het linkeroor is het bovenste gedeelte afgebroken en verloren gegaan. In het linker-oorsieraad is een blad bevestigd.<BR> Beschilderd in de kleuren wit, rood en zwart. Wit is de grondkleur. Bovenrand wenkbrauwbogen en neus is rood, de onderkant van de wenkbrauwbogen en de zijkanten van de neus zijn zwart, evenals de onderste oogrand. Hier en daar witte bespikkeling. Op het voorhoofd een horizontale streepbe-schildering met boven de neus een knik naar beneden. Op het schedeldak een verticale streepbe-schildering. De gezichtsomtrek is omlijst door een zwarte, witte en rode baan. Het`masker is aan de achterkant van schedeldak tot onder de mond uitgehold. Het lijkt niet nieuw te zijn. Het maakt zowel aan voor- als achterkant een wat smoezelige indruk. Vooral het wit is hier en daar nogal vuil. Het masker is gemaakt door Talania, dorp Ongaia. Het behoorde tot een groep van drie maskers, die in het dorp Ongaia opgesteld stonden voor de nieuwe "naulum" (mannenhuis). Een volledig opgetooid masker ook nog een stok met veren bovenop een danssieraad van de varkensslagtanden in de mond (de uitge-stoken tong heeft dus o.a. de functie om er het danssieraad aan op te hangen), en een krans van veren rond het voorhoofd.<BR> <BR> "Nausang"- maskers vertegenwoordigen de vier zonen van de cultus held Moro die wordt afgebeeld als een slang met een menselijk gezicht. De houten maskers hebben lange gezichten en neuzen en een open mond waaruit hun tong steekt. Op het eerste gezicht zien alle maskers er hetzelfde uit, maar verschillen allemaal sterk van elkaar, afhankelijk van het type decoratie rondom de ogen.<BR> De Kilenge gebruiken verschillende typen maskers voor de initiatie rituelen van kinderen en adolescenten. Voor de eerstgeboren zoon van een invloedrijke familie zijn het "nausung"- masker en de Moro traditie bepalend voor de initiatie van de jongen en zijn leeftijdgenoten. De grootvader van moeders kant speelt een actieve rol in deze ceremonies.<BR> Kinderen worden geleidelijk aan bekender gemaakt met de Moro- traditie en krijgen een nieuwe naam bij de initiatie. Uiteindelijk hebben ze toestemming om Moro te zien, in de gedaante van een grote man in een grasrok en opgevuld shirt en leren op deze wijze het geheim van het masker. Vrouwen mogen het masker echter nooit zien en dansen ook nooit bij het optreden van het masker. Het bromhout waarschuwt vrouwen en niet- geïnitieerden dat zij niet dichterbij mogen komen. Hoewel de vrouwen het masker niet mogen zien zijn zij wel bekend met de decoratie ervan en hebben toestemming om hun gezicht op dezelfde manier te schilderen bij hun eigen initiatierituelen tijdens puberteit.<BR> <BR>