Dansstaf

Uit één stuk licht hout gesneden.<BR> Groeven ingekleurd met witte kalk, gemaakt uit gebrande schelpen. De dwarsdoorsnede tendeert naar de vorm van een gelijkbenige driehoek. Over de ribbe die als het ware de bovenste hoek van de driehoek vormt, is een kronkelende slang uitgesneden die een mensengezicht in de kin bijt. Dit gezicht is gesneden in de stijl van de nausang-maskers. Het stelt de nausang Sarro (van de "clan" Paliwo) voor, met de slang Namatanggito (zeeslang, min of meer op ware grootte afgebeeld). Boven de nausang-kop een driepuntig motief, waarvan de middelste punt het langst is, en evenals de nausangkop en slang in reliëf uitgesneden. Verder op de steel, het brede boveneinde van de staf en de platte achterkant een versiering van ingesneden ornamenten. Van enkele motieven is de betekenis bekend.<BR> Zo stelt het meanderpatroon de ingewanden (merralia) van de nakoroi-vis voor. (Vis in het algemeem = naya). Het ruitpatroon op de achterkant is een voorstelling van de mazen (mate) van het visnet (napu). Een rij driehoekjes nakulorongga stelt de tanden van de vleer-muis voor.<BR> <BR> De dansstaven werden vroeger gebruikt als executiewapen. Ze werden dan gebruikt bij maskerdansen en, in vroeger dagen, ook wel bij gevechten waarin die dansen vaak ontaardden. Een terechtstelling vond plaats op instigatie van nausang maar werd echter niet door de nausang danser uitgevoerd. De uitvoerende macht werd belichaamd door een gemaskerde danser die een masker van baststof (met een houten neus) droeg. Dit heeft te maken met de traditionele "politionele functie" van de maskers van baststof die dergelijke dansstaven en/of knotsen hanteerden. Dit aspect van het nausang complex is geheel verdwenen. Uit andere delen van het Huongolf-stijlgebied is gerapporteerd dat dergelijke danstaven of knotsen vooral een ceremoniële functie zouden hebben. Zo zouden ze, onder andere, in het kader van initiatieriten gebruikt zijn. Tijdens een processie van de initiandi van het ceremoniële huis naar de zee, zouden de begeleidende mannen met dergelijke knotsen zwaaien en schijngevechten uitvoeren. Bij dergelijke schijngevechten werden de knotsen wel gehanteerd in combinatie met schilden. Hieraan gingen schijngevechten vooraf waarbij speren, in combinatie met schilden, werden gehanteerd. Dergelijke schijngevechten vonden ook plaats bij terugkeer van een succesvolle oorlogstocht. <BR>

Dansstaf

Uit één stuk licht hout gesneden.<BR> Groeven ingekleurd met witte kalk, gemaakt uit gebrande schelpen. De dwarsdoorsnede tendeert naar de vorm van een gelijkbenige driehoek. Over de ribbe die als het ware de bovenste hoek van de driehoek vormt, is een kronkelende slang uitgesneden die een mensengezicht in de kin bijt. Dit gezicht is gesneden in de stijl van de nausang-maskers. Het stelt de nausang Sarro (van de "clan" Paliwo) voor, met de slang Namatanggito (zeeslang, min of meer op ware grootte afgebeeld). Boven de nausang-kop een driepuntig motief, waarvan de middelste punt het langst is, en evenals de nausangkop en slang in reliëf uitgesneden. Verder op de steel, het brede boveneinde van de staf en de platte achterkant een versiering van ingesneden ornamenten. Van enkele motieven is de betekenis bekend.<BR> Zo stelt het meanderpatroon de ingewanden (merralia) van de nakoroi-vis voor. (Vis in het algemeem = naya). Het ruitpatroon op de achterkant is een voorstelling van de mazen (mate) van het visnet (napu). Een rij driehoekjes nakulorongga stelt de tanden van de vleer-muis voor.<BR> <BR> De dansstaven werden vroeger gebruikt als executiewapen. Ze werden dan gebruikt bij maskerdansen en, in vroeger dagen, ook wel bij gevechten waarin die dansen vaak ontaardden. Een terechtstelling vond plaats op instigatie van nausang maar werd echter niet door de nausang danser uitgevoerd. De uitvoerende macht werd belichaamd door een gemaskerde danser die een masker van baststof (met een houten neus) droeg. Dit heeft te maken met de traditionele "politionele functie" van de maskers van baststof die dergelijke dansstaven en/of knotsen hanteerden. Dit aspect van het nausang complex is geheel verdwenen. Uit andere delen van het Huongolf-stijlgebied is gerapporteerd dat dergelijke danstaven of knotsen vooral een ceremoniële functie zouden hebben. Zo zouden ze, onder andere, in het kader van initiatieriten gebruikt zijn. Tijdens een processie van de initiandi van het ceremoniële huis naar de zee, zouden de begeleidende mannen met dergelijke knotsen zwaaien en schijngevechten uitvoeren. Bij dergelijke schijngevechten werden de knotsen wel gehanteerd in combinatie met schilden. Hieraan gingen schijngevechten vooraf waarbij speren, in combinatie met schilden, werden gehanteerd. Dergelijke schijngevechten vonden ook plaats bij terugkeer van een succesvolle oorlogstocht. <BR>