Taro-schep

Uit één stuk hout gesneden. Bruin van kleur met uitzondering van het met houtsnijwerk versierde gedeelte dat donkerder van kleur is en waarvan de groeven met rode oker en kalk zijn gekleurd. Boven het lepelvormige gedeelte een plastisch gesneden kop in de stijl van de nausang-maskers. Kenmerkend zijn de halfcirkelvormige ogen met de driehoekjes daaronder en de rechte neus. Onder de kin, op achterhoofd en rug een versiering van snijwerk. Met inkepingen versierd brug-stuk vanaf de slapen tot zijkanten lepelvormige gedeelte - gestileerde voorstelling van schouders, armen en handen?<BR> <BR> Opscheplepels van dit type werden uitsluitend gebruikt bij de belangrijkste feesten. Een mengsel van gestampte taro en kokosnoten met enige toegevoegde olie, drijvend in kokosmelk, wordt met deze lepels in grotere bakken geroerd en van daaruit opgeschept. Het voedsel wordt genuttigd in kleinere bakken zoals RMV 1120-1. Bij veel ceremoniële roerscheppen is tussen de lepel en de steel een nausanghoofd uitgesneden -soms twee. Af en toe is er ook bovenop de steel een figuur uitgesneden. De associatie van nausang met de slang, of in het algemeen met mythologisch belangrijke dieren, wordt incidenteel op taro roerspanen en opscheplepels afgebeeld.<BR>

Taro-schep

Uit één stuk hout gesneden. Bruin van kleur met uitzondering van het met houtsnijwerk versierde gedeelte dat donkerder van kleur is en waarvan de groeven met rode oker en kalk zijn gekleurd. Boven het lepelvormige gedeelte een plastisch gesneden kop in de stijl van de nausang-maskers. Kenmerkend zijn de halfcirkelvormige ogen met de driehoekjes daaronder en de rechte neus. Onder de kin, op achterhoofd en rug een versiering van snijwerk. Met inkepingen versierd brug-stuk vanaf de slapen tot zijkanten lepelvormige gedeelte - gestileerde voorstelling van schouders, armen en handen?<BR> <BR> Opscheplepels van dit type werden uitsluitend gebruikt bij de belangrijkste feesten. Een mengsel van gestampte taro en kokosnoten met enige toegevoegde olie, drijvend in kokosmelk, wordt met deze lepels in grotere bakken geroerd en van daaruit opgeschept. Het voedsel wordt genuttigd in kleinere bakken zoals RMV 1120-1. Bij veel ceremoniële roerscheppen is tussen de lepel en de steel een nausanghoofd uitgesneden -soms twee. Af en toe is er ook bovenop de steel een figuur uitgesneden. De associatie van nausang met de slang, of in het algemeen met mythologisch belangrijke dieren, wordt incidenteel op taro roerspanen en opscheplepels afgebeeld.<BR>