Dansstaf

Uit één stuk donker hout gemaakt, houtsoort: navonna.<BR> Dwarsdoorsnede in de vorm van een gelijkbenige driehoek. Over de ribbe die de hoekpunten van de tophoek van deze driehoeken verbindt, is door insnijding een kronkelende slang verkregen. Deze dansstaven worden gebruikt bij maskerdansen en in vroege dagen ook wel bij gevechten waarin die dansen vaak ontaardden.<BR> <BR> Ook in de hier gepresenteerde dansstaf is de kop van dit machtige bovennatuurlijke wezen uitgesneden. Dit motief wordt nausang genoemd. Het is min of meer vergelijkbaar met een familiewapen. Ieder masker, en dus ook de vergelijkbare kop op een houtsnijwerk als dit, heeft een eigen naam en is met een bepaalde familiegroep geassocieerd. Die familie heeft het recht op eigen, specifieke motieven waarmee het gelaat van het masker beschilderd werd (zie bijvoorbeeld de motieven rond de ogen op masker RMV 4247-172). Bij ceremoniele gelegenheden beschilderden zowel mannen als vrouwen hun gezicht met dezelfde motieven waardoor ook duidelijk was met welke nausang zij geassocieerd waren. De slang is een typisch nausang motief.<BR> De slang is een vruchtbaarheidssymbool, en geeft zijn vruchtbaarheid door aan de nausang. Vaak wordt de slang afgebeeld als ware hij in stukken verdeeld. Gezien het feit dat besnijdenis- en initiatieriten rondom het volwassen worden van eerstgeborene een rol spelen in het nausang-complex, is deze associatie met vruchtbaarheid niet zo vreemd. Voor Nieuw-Guinea koloniale status kreeg, was de angstaanjagende nausang een bewaarder en bewaker van de maatschappelijke orde. Bij de initiatie hoorde ook dat men onderricht kreeg in de regels van oorlog en vrede, van huwelijk en seksualiteit, en van omgang met familie en vreemden. Een vergrijp tegen die regels kon met de dood worden bestraft. De dansstaven werden vroeger gebruikt als executiewapen. Ze werden dan gebruikt bij maskerdansen en, in vroeger dagen, ook wel bij gevechten waarin die dansen vaak ontaardden. Een terechtstelling vond plaats op instigatie van nausang maar werd echter niet door de nausang danser uitgevoerd. De uitvoerende macht werd belichaamd door een gemaskerde danser die een masker van baststof (met een houten neus) droeg. Dit heeft te maken met de traditionele "politionele functie" van de maskers van baststof die dergelijke dansstaven en/of knotsen hanteerden. Dit aspect van het nausang complex is geheel verdwenen. Uit andere delen van het Huongolf-stijlgebied is gerapporteerd dat dergelijke danstaven of knotsen vooral een ceremoniële functie zouden hebben. Zo zouden ze, onder andere, in het kader van initiatieriten gebruikt zijn. Tijdens een processie van de initiandi van het ceremoniële huis naar de zee, zouden de begeleidende mannen met dergelijke knotsen zwaaien en schijngevechten uitvoeren. Bij dergelijke schijngevechten werden de knotsen wel gehanteerd in combinatie met schilden. Hieraan gingen schijngevechten vooraf waarbij speren, in combinatie met schilden, werden gehanteerd. Dergelijke schijngevechten vonden ook plaats bij terugkeer van een succesvolle oorlogstocht.

Dansstaf

Uit één stuk donker hout gemaakt, houtsoort: navonna.<BR> Dwarsdoorsnede in de vorm van een gelijkbenige driehoek. Over de ribbe die de hoekpunten van de tophoek van deze driehoeken verbindt, is door insnijding een kronkelende slang verkregen. Deze dansstaven worden gebruikt bij maskerdansen en in vroege dagen ook wel bij gevechten waarin die dansen vaak ontaardden.<BR> <BR> Ook in de hier gepresenteerde dansstaf is de kop van dit machtige bovennatuurlijke wezen uitgesneden. Dit motief wordt nausang genoemd. Het is min of meer vergelijkbaar met een familiewapen. Ieder masker, en dus ook de vergelijkbare kop op een houtsnijwerk als dit, heeft een eigen naam en is met een bepaalde familiegroep geassocieerd. Die familie heeft het recht op eigen, specifieke motieven waarmee het gelaat van het masker beschilderd werd (zie bijvoorbeeld de motieven rond de ogen op masker RMV 4247-172). Bij ceremoniele gelegenheden beschilderden zowel mannen als vrouwen hun gezicht met dezelfde motieven waardoor ook duidelijk was met welke nausang zij geassocieerd waren. De slang is een typisch nausang motief.<BR> De slang is een vruchtbaarheidssymbool, en geeft zijn vruchtbaarheid door aan de nausang. Vaak wordt de slang afgebeeld als ware hij in stukken verdeeld. Gezien het feit dat besnijdenis- en initiatieriten rondom het volwassen worden van eerstgeborene een rol spelen in het nausang-complex, is deze associatie met vruchtbaarheid niet zo vreemd. Voor Nieuw-Guinea koloniale status kreeg, was de angstaanjagende nausang een bewaarder en bewaker van de maatschappelijke orde. Bij de initiatie hoorde ook dat men onderricht kreeg in de regels van oorlog en vrede, van huwelijk en seksualiteit, en van omgang met familie en vreemden. Een vergrijp tegen die regels kon met de dood worden bestraft. De dansstaven werden vroeger gebruikt als executiewapen. Ze werden dan gebruikt bij maskerdansen en, in vroeger dagen, ook wel bij gevechten waarin die dansen vaak ontaardden. Een terechtstelling vond plaats op instigatie van nausang maar werd echter niet door de nausang danser uitgevoerd. De uitvoerende macht werd belichaamd door een gemaskerde danser die een masker van baststof (met een houten neus) droeg. Dit heeft te maken met de traditionele "politionele functie" van de maskers van baststof die dergelijke dansstaven en/of knotsen hanteerden. Dit aspect van het nausang complex is geheel verdwenen. Uit andere delen van het Huongolf-stijlgebied is gerapporteerd dat dergelijke danstaven of knotsen vooral een ceremoniële functie zouden hebben. Zo zouden ze, onder andere, in het kader van initiatieriten gebruikt zijn. Tijdens een processie van de initiandi van het ceremoniële huis naar de zee, zouden de begeleidende mannen met dergelijke knotsen zwaaien en schijngevechten uitvoeren. Bij dergelijke schijngevechten werden de knotsen wel gehanteerd in combinatie met schilden. Hieraan gingen schijngevechten vooraf waarbij speren, in combinatie met schilden, werden gehanteerd. Dergelijke schijngevechten vonden ook plaats bij terugkeer van een succesvolle oorlogstocht.