Temperaschildering: Bad- en wasscène in bos.

Schildering in tempera van een bad- en wasscène in bos.<BR> <BR> Anak Agung Gede Sobrat ( 1917-92) had veel affiniteit met het werk van de Nederlander Rudolf Bonnet en de Duitser Walter Spies. Beiden stimuleerden Sobrat om meer te schilderen. Sobrat ontleende veel elementen van het werk van Spies die in Ubud woonde vanaf 1927, zoals diepte en perspectief. Het gebruik van perspectief was onbekend in Bali en dit moet de locale schilders hebben geintrigreerd. <BR> Later richtte Sobrat zich meer op de menselijke figuur en de anatomy geïnspireerd door de werken van Bonnet.<BR> <BR> In het algemeen vermengde Sobrat traditionele motieven met nieuwe visuele elementen. De oude Wayangstijl die hij van zijn grootvader had geleerd, transformeerde hij in een andere visuele stijl met grote halfronde figuren met gekleurde patronen op de lichamen.<BR> <BR> Behalve traditionele onderwerpen, gaf Sobrat ook scènes uit het dagelijkse leven zoals marktscense, oogstscènes en dansvoorstellingen weer. Of zoals in deze tekening een landschap met een huis, waarin perspectief en diepte wordt weergegeven.<BR>

Temperaschildering: Bad- en wasscène in bos.

Schildering in tempera van een bad- en wasscène in bos.<BR> <BR> Anak Agung Gede Sobrat ( 1917-92) had veel affiniteit met het werk van de Nederlander Rudolf Bonnet en de Duitser Walter Spies. Beiden stimuleerden Sobrat om meer te schilderen. Sobrat ontleende veel elementen van het werk van Spies die in Ubud woonde vanaf 1927, zoals diepte en perspectief. Het gebruik van perspectief was onbekend in Bali en dit moet de locale schilders hebben geintrigreerd. <BR> Later richtte Sobrat zich meer op de menselijke figuur en de anatomy geïnspireerd door de werken van Bonnet.<BR> <BR> In het algemeen vermengde Sobrat traditionele motieven met nieuwe visuele elementen. De oude Wayangstijl die hij van zijn grootvader had geleerd, transformeerde hij in een andere visuele stijl met grote halfronde figuren met gekleurde patronen op de lichamen.<BR> <BR> Behalve traditionele onderwerpen, gaf Sobrat ook scènes uit het dagelijkse leven zoals marktscense, oogstscènes en dansvoorstellingen weer. Of zoals in deze tekening een landschap met een huis, waarin perspectief en diepte wordt weergegeven.<BR>