Houten schild met voorouders
In de Asmat cultuur symboliseerde houtsnijwerk de communicatie tussen levenden en doden en tussen de mens en de geestenwereld. In principe was ieder persoon een houtbewerker, maar alleen meesters (wowipitsj, “houtbewerker man”, genoemd) maakten speciale objecten als schilden en beelden. Ceremonies waren erop gespitst om de geesten van de doden tevreden te stellen. Het houtsnijwerk voor deze gelegenheden werd vaak versierd met afbeeldingen van voorouders en symbolen van het koppensnellen. Schilden hadden vooral de praktische functie van het beschermen tijdens het gevecht. Niet alleen het hout beschermde de krijger, maar ook de symbolen waarmee het schild versierd was. Het hebben van een schild was vele malen belangrijker dan het hebben van een speer. Elk schild werd vernoemd naar een overleden voorouder. De kracht van deze voorouder werd via het schild toegevoegd aan de kracht van de krijger, waardoor deze sterker werd in het gevecht. Behalve dat schilden de vijand konden verjagen, werden ze ook gebruikt in het dagelijkse leven om kwade geesten mee te verjagen.<BR> <BR> Het schild is uit één stuk hout gemaakt. Voor vorm en ornamentatie zie bijgevoegde foto. De motieven in het voorvlak zijn in reliëf uitgevoerd en rood van kleur. Het fond is wit. De opstaande ribben zijn niet gekleurd. Een topornament is vermoedelijk afgebroken. De ornamentatie bestaat uit twee mensfiguren (man en vrouw) met driedimensionale gezichten.<BR>
isShownAt
Houten schild met voorouders
In de Asmat cultuur symboliseerde houtsnijwerk de communicatie tussen levenden en doden en tussen de mens en de geestenwereld. In principe was ieder persoon een houtbewerker, maar alleen meesters (wowipitsj, “houtbewerker man”, genoemd) maakten speciale objecten als schilden en beelden. Ceremonies waren erop gespitst om de geesten van de doden tevreden te stellen. Het houtsnijwerk voor deze gelegenheden werd vaak versierd met afbeeldingen van voorouders en symbolen van het koppensnellen. Schilden hadden vooral de praktische functie van het beschermen tijdens het gevecht. Niet alleen het hout beschermde de krijger, maar ook de symbolen waarmee het schild versierd was. Het hebben van een schild was vele malen belangrijker dan het hebben van een speer. Elk schild werd vernoemd naar een overleden voorouder. De kracht van deze voorouder werd via het schild toegevoegd aan de kracht van de krijger, waardoor deze sterker werd in het gevecht. Behalve dat schilden de vijand konden verjagen, werden ze ook gebruikt in het dagelijkse leven om kwade geesten mee te verjagen.<BR> <BR> Het schild is uit één stuk hout gemaakt. Voor vorm en ornamentatie zie bijgevoegde foto. De motieven in het voorvlak zijn in reliëf uitgevoerd en rood van kleur. Het fond is wit. De opstaande ribben zijn niet gekleurd. Een topornament is vermoedelijk afgebroken. De ornamentatie bestaat uit twee mensfiguren (man en vrouw) met driedimensionale gezichten.<BR>
description
In de Asmat cultuur symbolisee ...... imensionale gezichten.<BR>
identifier
subject
title
Houten schild met voorouders
@ned
type
created
extent
circa 152 x 31cm (59 13/16 x 12 3/16in.)
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/78620
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... s/TM//tm-2377-25.jpg&cache=yes
object
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0