Houten masker gebruikt binnen geheim mannengenootschap

Het masker werd gebruikt binnen een geheim mannengenootschap (Bwadi bwa Kifwebe) dat verbonden was met en ten dienste stond tot de regerende leiders. De maskerdansers traden op als afgezanten van de elite en gebruikten hekserij en tovenarij om hun politieke en economische macht te handhaven en verstevigen. Voor de Songye zijn de maskers een incarnatie van bepaalde wezens. De gekleurde groeven verwijzen naar de pels, huid en stekels van dieren als de zebra, bosantilope, stekelvarken of slang. <BR> De Songye delen de maskers ook in naar geslacht. Vrouwelijke bifwebe hebben voornamelijk witte gezichten en gelaatstrekken (mond, ogen) die met zwart of rood zijn geaccentueerd. Ook hebben ze een vlakkere neus dan de mannelijke exemplaren. Mannelijke maskers hebben verder een hoge schedelkam en rode, witte en zwarte strepen (soms ook roze of oranje). <BR> Na de onafhankelijkheid ontwikkelden de optredens van deze maskers zich in twee richtingen: als populaire vorm van vermaak en als geheim genootschap (Petridis 2001: cat. 49)

Houten masker gebruikt binnen geheim mannengenootschap

Het masker werd gebruikt binnen een geheim mannengenootschap (Bwadi bwa Kifwebe) dat verbonden was met en ten dienste stond tot de regerende leiders. De maskerdansers traden op als afgezanten van de elite en gebruikten hekserij en tovenarij om hun politieke en economische macht te handhaven en verstevigen. Voor de Songye zijn de maskers een incarnatie van bepaalde wezens. De gekleurde groeven verwijzen naar de pels, huid en stekels van dieren als de zebra, bosantilope, stekelvarken of slang. <BR> De Songye delen de maskers ook in naar geslacht. Vrouwelijke bifwebe hebben voornamelijk witte gezichten en gelaatstrekken (mond, ogen) die met zwart of rood zijn geaccentueerd. Ook hebben ze een vlakkere neus dan de mannelijke exemplaren. Mannelijke maskers hebben verder een hoge schedelkam en rode, witte en zwarte strepen (soms ook roze of oranje). <BR> Na de onafhankelijkheid ontwikkelden de optredens van deze maskers zich in twee richtingen: als populaire vorm van vermaak en als geheim genootschap (Petridis 2001: cat. 49)