False Face Mask

De Irokezen hebben enkele geheime genootschappen waaronder de "False Face Society" die tegelijkertijd ook een van de meeste bekende is. De leden van de dit genootschap dansen en voeren rituelen uit om zieken te genezen en kwade geesten te verdrijven. De maskerdragers gedragen zich als het personage dat zij verbeelden en dansen in de lente en in de herfst met rammelaars in de hand van huis naar huis. De maskers vertegenwoordigen mythologische en legendarische karakters met vertrokken gelaatstrekken en worden al in de zeventiende eeuw door Europeanen beschreven. De vervaardiging van de maskers is met veel ritueel omgeven en wordt gedaan door een vakkundige houtsnijder. Vroeger werden de maskers uit een levende boom gesneden. Met de ceremonies werden verontschuldigingen aangeboden aan de boom en ook tabaksrook werd naar de wortels en takken geblazen om hem weer te helen. Het masker wordt gedecoreerd met paardenhaar en zwart of rood geverfd.<BR> <BR> Dit masker is gemaakt voor de verkoop aan buitenstaanders, met name musea, maar door een houtsnijder die ook traditionele maskers voor ceremonieel gebruik maakt. Het masker is identiek aan ceremoniele maskers. Alleen in de productiewijze ontbreekt het cefremoniele aspect waardoor het geen sacraal karakter heeft en aan buitenstaanders kan worden afgestaan.<BR> <BR> Pieter Hovens

False Face Mask

De Irokezen hebben enkele geheime genootschappen waaronder de "False Face Society" die tegelijkertijd ook een van de meeste bekende is. De leden van de dit genootschap dansen en voeren rituelen uit om zieken te genezen en kwade geesten te verdrijven. De maskerdragers gedragen zich als het personage dat zij verbeelden en dansen in de lente en in de herfst met rammelaars in de hand van huis naar huis. De maskers vertegenwoordigen mythologische en legendarische karakters met vertrokken gelaatstrekken en worden al in de zeventiende eeuw door Europeanen beschreven. De vervaardiging van de maskers is met veel ritueel omgeven en wordt gedaan door een vakkundige houtsnijder. Vroeger werden de maskers uit een levende boom gesneden. Met de ceremonies werden verontschuldigingen aangeboden aan de boom en ook tabaksrook werd naar de wortels en takken geblazen om hem weer te helen. Het masker wordt gedecoreerd met paardenhaar en zwart of rood geverfd.<BR> <BR> Dit masker is gemaakt voor de verkoop aan buitenstaanders, met name musea, maar door een houtsnijder die ook traditionele maskers voor ceremonieel gebruik maakt. Het masker is identiek aan ceremoniele maskers. Alleen in de productiewijze ontbreekt het cefremoniele aspect waardoor het geen sacraal karakter heeft en aan buitenstaanders kan worden afgestaan.<BR> <BR> Pieter Hovens