Haarversiering

Dit opvallende haarornament met rituele betekenis wordt “kamil” genoemd en bestaat uit stroken pandanusblad, hout en kleiige rode aarde. Het ornament wordt aan het haar bevestigd door een haarlok en een pluk van de “kamil” samen te rollen in stroken pandanusblad en daarna in te smeren met rode klei. In het Sterren- gebergte worden twee verschillende typen van deze haardecoratie gedragen; één waarvan het driehoekige gedeelte dat aan het haar wordt vastgemaakt eindigt in een soort staartvorm en een tweede die in de Sibil-vallei wordt gedragen en een zware knotsvorm heeft dat langs de rug naar beneden hangt. In Ariemkop wordt een variant van het tweede type gedragen waarvan de pandanusbladrepen nog door de klei zichtbaar blijven. Het ornament bestaat altijd uit twee delen: het zware gedeelte wordt “korajama”, ‘vrouwelijk’ genoemd en het veel dunnere en lichte gedeelte dat op de “korajama” ligt en vastgedraaid wordt met afzonderlijke stroken heet “imajma”, ‘mannelijk’. Deze objecten zijn het attribuut van een volwassen man. Tijdens de initiatie worden ze door de vader, een oudere broer of de broer van de moeder aan het haar van de jongen bevestigd. Zij ontvangen van hem als dank voor hun diensten gewoonlijk gekookt voedsel. Het vastmaken van de “kamil” vindt plaats in een hiervoor bestemde hut, de “angolabip” die verboden terrein is voor vrouwen. Het haarornament wordt door de jongens enkele weken gedragen waarna het wordt bewaard in het mannenhuis, de “bogam”. Later kan de “kamil” weer aan het haar vastgebonden worden, bijvoorbeeld voor dansfestivals wanneer hij wordt gedragen door de dansleiders. De vorm, kleur en gewicht van de “kamil” worden eigenlijk geheel bepaald door de dikke laag van rode klei. Deze wordt aan de bovenloop van de Sibil- rivier gevonden en uitgewisseld met zuidelijk gelegen gebieden.<BR>

Haarversiering

Dit opvallende haarornament met rituele betekenis wordt “kamil” genoemd en bestaat uit stroken pandanusblad, hout en kleiige rode aarde. Het ornament wordt aan het haar bevestigd door een haarlok en een pluk van de “kamil” samen te rollen in stroken pandanusblad en daarna in te smeren met rode klei. In het Sterren- gebergte worden twee verschillende typen van deze haardecoratie gedragen; één waarvan het driehoekige gedeelte dat aan het haar wordt vastgemaakt eindigt in een soort staartvorm en een tweede die in de Sibil-vallei wordt gedragen en een zware knotsvorm heeft dat langs de rug naar beneden hangt. In Ariemkop wordt een variant van het tweede type gedragen waarvan de pandanusbladrepen nog door de klei zichtbaar blijven. Het ornament bestaat altijd uit twee delen: het zware gedeelte wordt “korajama”, ‘vrouwelijk’ genoemd en het veel dunnere en lichte gedeelte dat op de “korajama” ligt en vastgedraaid wordt met afzonderlijke stroken heet “imajma”, ‘mannelijk’. Deze objecten zijn het attribuut van een volwassen man. Tijdens de initiatie worden ze door de vader, een oudere broer of de broer van de moeder aan het haar van de jongen bevestigd. Zij ontvangen van hem als dank voor hun diensten gewoonlijk gekookt voedsel. Het vastmaken van de “kamil” vindt plaats in een hiervoor bestemde hut, de “angolabip” die verboden terrein is voor vrouwen. Het haarornament wordt door de jongens enkele weken gedragen waarna het wordt bewaard in het mannenhuis, de “bogam”. Later kan de “kamil” weer aan het haar vastgebonden worden, bijvoorbeeld voor dansfestivals wanneer hij wordt gedragen door de dansleiders. De vorm, kleur en gewicht van de “kamil” worden eigenlijk geheel bepaald door de dikke laag van rode klei. Deze wordt aan de bovenloop van de Sibil- rivier gevonden en uitgewisseld met zuidelijk gelegen gebieden.<BR>