Schildering op boombast

Een nagenoeg rechthoekig stuk boombast, dat aan één zijde over het gehele oppervlak met teke-ningen is bedekt. De hooflijnen zijn hierbij in gele oker uitgevoerd. De vlakvulling had plaats door middel van arcering met dunne lijntjes in geel, rood en wit (geel en rood door oker, wit door ver-pulverde klei vermengd met water); door een veld van witte streepjes op een bruin of geel vlak; soms door een egaal bruin vlak.<BR> Voorgesteld zijn 4 vogelfiguren, alle met kleine vissen in de bek. De vogels hebben grote, ovale lichamen, kleine poten en vleugels, lange halzen en kleine koppen.<BR> Volgens de bijgevoegde verklaring zijn het kwartels.<BR> Bij deze vogels, aan de overlangse rand van de tekening 2 cirkelvormige figuren, gevuld met ovalen (volgens de verklaring: eieren).<BR> Naast de vogels, aan de andere, overlangse kant, een kronkelende slangenfiguur, die een kleine vogel in de bek houdt. Volgens de verklaring worden deze motieven gebruikt om de doden te beschilderen (vgl. ook: "Art in Arnhem Land", p. 61).<BR> De verklaring, achterop geplakt, luidt als volgt:<BR> "Daignanan. Quail and egg. Small fish, Snake eats bird. Water all round about. Motive used in painting the dead. Fish and bird bones used in actual mortuary ceremony. Picture used as teaching aid".<BR> <BR> De Yolngu, de Aboriginals van noordoost Arnhem Land lieten al in de jaren dertig en veertig hun geheime patronen zien aan buitenstaanders als antropologen en missionarissen. Hun schilderijen op boombast benadrukten de waarde van de Yolngu cultuur en de aanspraken, die ze door middel van deze schilderingen, maakten op hun land. De Yirrkala boombastpetitie van 1963, waarin werd gevraagd om de landrechten van de Yolngu te respecteren en de winning van bauxiet te verhinderen, was hier een treffend bewijs van.<BR> <BR> Alle schilderijen op boombast zijn ritueel herhaalde patronen die getuigen van de identiteit van de clan, aan het schilderij is te zien tot welke clan de kunstenaar behoort. Daarnaast heeft elke kunstenaar zijn eigen stijl. De abstracte, geometrische patronen in kruislijnen, hebben hun oorsprong in de lichaamsbeschilderingen die bij heilige ceremonies op de borst, buik en bovenbenen worden geschilderd. Heel het vlak wordt benut.<BR> De schildering is altijd verticaal, zoals hij ook op het lichaam zou zijn. De kunstenaars zijn ware meesters in het uit de vrije hand schilderen van de strakke kruislijnen waaruit de patronen zijn opgebouwd. Grotere stukken boombast worden in vlakken verdeeld, de maat van een mannenborst, waarbij elk vlak zijn eigen deel van het verhaal verteld. Yolngu-kunstenaars hebben grote bewondering voor schilders die hun kruislijnen zó kunnen schilderen dat het schilderij de glans en de kracht van de Voorouders uitstraalt.<BR> <BR> Bron: Franca Meeuwsen, Aboriginal Kunst, de verhalen vertellen, Waanders Uitgevers, Zwolle, Aboriginal Art Museum, Utrecht, 2000.<BR> <BR> Yirrkala is a settlement, on the Gove Peninsula at the northeast tip of Arnhem Land, which began as a Methodist mission in 1935. During the 1960s and 70s, the Yirrkala community inspired Aboriginal people all around Australia. The northeast Arnhem Land region has a rich tradition of bark painting and it was largely through the work of Yirrkala artists, whose works were marketed in southern capitals from the early 160s, that the wider world became aware of this artistic medium. It was the Yirrkala people, too, who sent the bark petition to the federal parliament in 1963, then, in 1970, set in place the first major milestone of the land rights movement: their 1970 case against Nabalco and the Commonwealth (Milirpum and Others v Nabalco Pty Ltd and the Commonwealth of Australia).<BR> <BR> Dr. Ian Howie-Willis. In: David Horton (ed.). 1994. In: The Encyclopaedia of Aboriginal Australia. Aboriginal and Torres Strait Islander. History, Society and Culture, vol. I. Canberra, Aboriginal Studies Press for the Australian Institute of Aboriginal and Torres Strait Islander Studies: 1227-1228.<BR> <BR> Bark painting by an unknown Yolngu artist from east Arnhem Land, representing a snake, four quails with fish in their beaks and nests containing eggs. These motifs are part of the Daignanaan design, used as decoration in mortuary ceremonies. (Exhibition catalogue: Australia, the Land, the People (2005)).<BR> <BR>

Schildering op boombast

Een nagenoeg rechthoekig stuk boombast, dat aan één zijde over het gehele oppervlak met teke-ningen is bedekt. De hooflijnen zijn hierbij in gele oker uitgevoerd. De vlakvulling had plaats door middel van arcering met dunne lijntjes in geel, rood en wit (geel en rood door oker, wit door ver-pulverde klei vermengd met water); door een veld van witte streepjes op een bruin of geel vlak; soms door een egaal bruin vlak.<BR> Voorgesteld zijn 4 vogelfiguren, alle met kleine vissen in de bek. De vogels hebben grote, ovale lichamen, kleine poten en vleugels, lange halzen en kleine koppen.<BR> Volgens de bijgevoegde verklaring zijn het kwartels.<BR> Bij deze vogels, aan de overlangse rand van de tekening 2 cirkelvormige figuren, gevuld met ovalen (volgens de verklaring: eieren).<BR> Naast de vogels, aan de andere, overlangse kant, een kronkelende slangenfiguur, die een kleine vogel in de bek houdt. Volgens de verklaring worden deze motieven gebruikt om de doden te beschilderen (vgl. ook: "Art in Arnhem Land", p. 61).<BR> De verklaring, achterop geplakt, luidt als volgt:<BR> "Daignanan. Quail and egg. Small fish, Snake eats bird. Water all round about. Motive used in painting the dead. Fish and bird bones used in actual mortuary ceremony. Picture used as teaching aid".<BR> <BR> De Yolngu, de Aboriginals van noordoost Arnhem Land lieten al in de jaren dertig en veertig hun geheime patronen zien aan buitenstaanders als antropologen en missionarissen. Hun schilderijen op boombast benadrukten de waarde van de Yolngu cultuur en de aanspraken, die ze door middel van deze schilderingen, maakten op hun land. De Yirrkala boombastpetitie van 1963, waarin werd gevraagd om de landrechten van de Yolngu te respecteren en de winning van bauxiet te verhinderen, was hier een treffend bewijs van.<BR> <BR> Alle schilderijen op boombast zijn ritueel herhaalde patronen die getuigen van de identiteit van de clan, aan het schilderij is te zien tot welke clan de kunstenaar behoort. Daarnaast heeft elke kunstenaar zijn eigen stijl. De abstracte, geometrische patronen in kruislijnen, hebben hun oorsprong in de lichaamsbeschilderingen die bij heilige ceremonies op de borst, buik en bovenbenen worden geschilderd. Heel het vlak wordt benut.<BR> De schildering is altijd verticaal, zoals hij ook op het lichaam zou zijn. De kunstenaars zijn ware meesters in het uit de vrije hand schilderen van de strakke kruislijnen waaruit de patronen zijn opgebouwd. Grotere stukken boombast worden in vlakken verdeeld, de maat van een mannenborst, waarbij elk vlak zijn eigen deel van het verhaal verteld. Yolngu-kunstenaars hebben grote bewondering voor schilders die hun kruislijnen zó kunnen schilderen dat het schilderij de glans en de kracht van de Voorouders uitstraalt.<BR> <BR> Bron: Franca Meeuwsen, Aboriginal Kunst, de verhalen vertellen, Waanders Uitgevers, Zwolle, Aboriginal Art Museum, Utrecht, 2000.<BR> <BR> Yirrkala is a settlement, on the Gove Peninsula at the northeast tip of Arnhem Land, which began as a Methodist mission in 1935. During the 1960s and 70s, the Yirrkala community inspired Aboriginal people all around Australia. The northeast Arnhem Land region has a rich tradition of bark painting and it was largely through the work of Yirrkala artists, whose works were marketed in southern capitals from the early 160s, that the wider world became aware of this artistic medium. It was the Yirrkala people, too, who sent the bark petition to the federal parliament in 1963, then, in 1970, set in place the first major milestone of the land rights movement: their 1970 case against Nabalco and the Commonwealth (Milirpum and Others v Nabalco Pty Ltd and the Commonwealth of Australia).<BR> <BR> Dr. Ian Howie-Willis. In: David Horton (ed.). 1994. In: The Encyclopaedia of Aboriginal Australia. Aboriginal and Torres Strait Islander. History, Society and Culture, vol. I. Canberra, Aboriginal Studies Press for the Australian Institute of Aboriginal and Torres Strait Islander Studies: 1227-1228.<BR> <BR> Bark painting by an unknown Yolngu artist from east Arnhem Land, representing a snake, four quails with fish in their beaks and nests containing eggs. These motifs are part of the Daignanaan design, used as decoration in mortuary ceremonies. (Exhibition catalogue: Australia, the Land, the People (2005)).<BR> <BR>