Zandlopertrom
Bij de Asmat, evenals in veel gebieden op Nieuw-Guinea, wordt de trom ('èm') beschouwd als een sacraal instrument. Het geluid van de trom wordt immers geassocieerd met de ontstaansmythe van de Asmat. Men bespeelt de trom onder andere voor de begeleiding van rituele liederen.<BR> Asmat-trommen zijn geladen met symboliek. De greep ('baq') van Asmat-trommen is gewoonlijk uitgesneden in de vorm van koppensnellerssymbolen. Het hoofdmotief is de bidsprinkhaan ('wènèt'). Andere koppensnellersmotieven die vaak gebruikt worden zijn de kopjes van de zwarte konings- of palm-kaketoe (‘ufir’), de jaarvogel ('fofojir', herkenbaar aan de inkepingen op de snavel), de pelikaan ('tjênêpir'), en een S-vormig figuur ('wash '). <BR> <BR> <BR> De huid (van een hagedis of een varaan) die over de trom gespannen was, ontbreekt. De handgreep is versierd met koppensnellers-symbolen. Bij de Asmat is de trom een sacraal instrument dat veel symbolische verwijzingen bevat. Het geluid van de trom vertegenwoordigt de stem van een (mythische) voorouder. Het verwijst ook naar de mythische held Fumeripitsj die bij de inhuldiging van een mannenhuis de trom bespeelde. <BR> Trommen worden vaak heel lang bewaard. Niet in gebruik, worden trommen boven het haardvuur bewaard waar ze droog blijven en waar de rook de insecten weg houdt. Het roet van het vuur geeft trommen een diepe bruine kleur.
isShownAt
Zandlopertrom
Bij de Asmat, evenals in veel gebieden op Nieuw-Guinea, wordt de trom ('èm') beschouwd als een sacraal instrument. Het geluid van de trom wordt immers geassocieerd met de ontstaansmythe van de Asmat. Men bespeelt de trom onder andere voor de begeleiding van rituele liederen.<BR> Asmat-trommen zijn geladen met symboliek. De greep ('baq') van Asmat-trommen is gewoonlijk uitgesneden in de vorm van koppensnellerssymbolen. Het hoofdmotief is de bidsprinkhaan ('wènèt'). Andere koppensnellersmotieven die vaak gebruikt worden zijn de kopjes van de zwarte konings- of palm-kaketoe (‘ufir’), de jaarvogel ('fofojir', herkenbaar aan de inkepingen op de snavel), de pelikaan ('tjênêpir'), en een S-vormig figuur ('wash '). <BR> <BR> <BR> De huid (van een hagedis of een varaan) die over de trom gespannen was, ontbreekt. De handgreep is versierd met koppensnellers-symbolen. Bij de Asmat is de trom een sacraal instrument dat veel symbolische verwijzingen bevat. Het geluid van de trom vertegenwoordigt de stem van een (mythische) voorouder. Het verwijst ook naar de mythische held Fumeripitsj die bij de inhuldiging van een mannenhuis de trom bespeelde. <BR> Trommen worden vaak heel lang bewaard. Niet in gebruik, worden trommen boven het haardvuur bewaard waar ze droog blijven en waar de rook de insecten weg houdt. Het roet van het vuur geeft trommen een diepe bruine kleur.
description
Bij de Asmat, evenals in veel ...... rommen een diepe bruine kleur.
Het slagvlak van hagedissenhuid ontbreekt
identifier
title
Zandlopertrom
@ned
type
zandlopertrom
created
extent
77 x 23 cm
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/758684
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... /RV//rv-3070-471.jpg&cache=yes
http://collectie.wereldculture ...... 3070-471_d051287.jpg&cache=yes
http://collectie.wereldculture ...... 3070-471_d051303.jpg&cache=yes
object
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0