Paal van vuurplaats

Aan de onderkant rond behouwen en naar beneden en naar boven smaller toelopend. Het bovenste gedeelte is-over een afstand van ? cm- versierd; drie mensenkoppen waarvan de twee uitersten in de richting van de paal staan en de middelste omgekeerd. Deze mensenkoppen zijn in de "klassieke" Asmat stijl bewerkt. Tussen de mensenkoppen in twee puntig toelopende vleugelachtige uitsteeksels, die à jour zijn bewerkt en waarin duidelijk zowel de krulmotieven als de gestyleerde vogelkoppen, typisch voor de Asmat kunst, te herkennen zijn. Het puntige uiteinde is waarschijnlijk een gestyleerde vogelkop. Als kleurstof is rood gebruikt. Dergelijke palen worden verticaal vastgebonden aan de grote palen die de vuurplaatsen in de mannenhuizen omgeven (gegevens J.J. Spijker). Voorwerp ter plaatse verzameld door J.J. Spijker, Resident, tijdens een tournee door het Asmat gebied van 21-27 November 1953.

Paal van vuurplaats

Aan de onderkant rond behouwen en naar beneden en naar boven smaller toelopend. Het bovenste gedeelte is-over een afstand van ? cm- versierd; drie mensenkoppen waarvan de twee uitersten in de richting van de paal staan en de middelste omgekeerd. Deze mensenkoppen zijn in de "klassieke" Asmat stijl bewerkt. Tussen de mensenkoppen in twee puntig toelopende vleugelachtige uitsteeksels, die à jour zijn bewerkt en waarin duidelijk zowel de krulmotieven als de gestyleerde vogelkoppen, typisch voor de Asmat kunst, te herkennen zijn. Het puntige uiteinde is waarschijnlijk een gestyleerde vogelkop. Als kleurstof is rood gebruikt. Dergelijke palen worden verticaal vastgebonden aan de grote palen die de vuurplaatsen in de mannenhuizen omgeven (gegevens J.J. Spijker). Voorwerp ter plaatse verzameld door J.J. Spijker, Resident, tijdens een tournee door het Asmat gebied van 21-27 November 1953.