Een visioen van schoonheid en sierlijkheid

1. 'Beauty is a Joy Forever'<BR> <BR> Schoonheid is goddelijk. Het zien van echte schoonheid kan de geest opbeuren uit zijn kleinzieligheid en dagelijkse beslommeringen, naar het niveau van onzelfzuchtige aanbidding, wat dicht in de buurt van de menselijke toewijding aan het goddelijke komt. Op een dergelijke situatie wordt gezinspeeld in vers 161 van de Bihari Satsai, en is ook het thema van deze tekening: <BR> <BR> "De schoonvader vertrouwt het geven van aalmoezen aan de schoondochter toe<BR> wetende dat zij kleine handjes heeft, <BR> [Maar] de hele wereld, gedreven door het verlangen naar schoonheid,<BR> kwamen naar haar toe [voor aalmoezen]"<BR> <BR> De tekening toont de mooie jonge bruid die verlegen over de binnenplaats beweegt, met wat aalmoezen in haar sierlijke handen. De zuinige schoonfamilie zit, al schrijvende, in het huis. Ze zijn waarschijnlijk druk bezig met de boekhouding. Het afgebeelde Indiase huis is een huis van bemiddelde mensen, met een vrij ruime binnenplaats waarop twee koeien vredig liggen te rusten.<BR> Bedelaars en muzikanten verdringen zich bij de poort. Een van hen staart haar diep aan terwijl hij zijn kleine deel van de aalmoezen uit haar sierlijke hand krijgt, verbaasd over en verrukt van haar ongekende schoonheid. Een muzikant is in alle nederigheid en aanbidding voor haar voeten op zijn knieën gegaan. Daarachter ziet men een rondtrekkende bedelmonnik en een andere man die proberen de binnenplaats op te komen door een poortwachter opzij te duwen. Iedereen, inclusief de poortwachter, staart haar aan, volkomen in vervoering gebracht door de aanblik van de jongedame. Kennelijk heeft het gerucht zich al verspreid. Men kan twee mannen achter de poort zien staan fluisteren met elkaar, terwijl meer mensen in de straat heel bewust op dit huis toelopen om een glimp van deze prachtige verschijning van pure schoonheid op te vangen.<BR> <BR> Het sierlijk getekende figuur van de jonge bruid weerspiegelt alle gratie en verfijndheid van de vrouwelijke sekse, namelijk alle eigenschappen die enorm geïdealiseerd werden in de Kangra-stijl van de Pahari-schilderkunst. De ongrijpbare charme van de vrouw en de uitdrukkingskracht van alle andere personen geven aan dat dit het werk van een meester is. Deze tekening was waarschijnlijk het kostbare bezit van een praktiserende ambachtsman, een voorbeeld waarvan hij kopieën kon maken. Die kopieën kon hij verder afwerken met verschillende details en kleuren. De kleurindicaties, gegeven door middel van streekjes zachte tinten, verlevendigen en verhogen de aantrekkelijkheid van de tekening.<BR>

Een visioen van schoonheid en sierlijkheid

1. 'Beauty is a Joy Forever'<BR> <BR> Schoonheid is goddelijk. Het zien van echte schoonheid kan de geest opbeuren uit zijn kleinzieligheid en dagelijkse beslommeringen, naar het niveau van onzelfzuchtige aanbidding, wat dicht in de buurt van de menselijke toewijding aan het goddelijke komt. Op een dergelijke situatie wordt gezinspeeld in vers 161 van de Bihari Satsai, en is ook het thema van deze tekening: <BR> <BR> "De schoonvader vertrouwt het geven van aalmoezen aan de schoondochter toe<BR> wetende dat zij kleine handjes heeft, <BR> [Maar] de hele wereld, gedreven door het verlangen naar schoonheid,<BR> kwamen naar haar toe [voor aalmoezen]"<BR> <BR> De tekening toont de mooie jonge bruid die verlegen over de binnenplaats beweegt, met wat aalmoezen in haar sierlijke handen. De zuinige schoonfamilie zit, al schrijvende, in het huis. Ze zijn waarschijnlijk druk bezig met de boekhouding. Het afgebeelde Indiase huis is een huis van bemiddelde mensen, met een vrij ruime binnenplaats waarop twee koeien vredig liggen te rusten.<BR> Bedelaars en muzikanten verdringen zich bij de poort. Een van hen staart haar diep aan terwijl hij zijn kleine deel van de aalmoezen uit haar sierlijke hand krijgt, verbaasd over en verrukt van haar ongekende schoonheid. Een muzikant is in alle nederigheid en aanbidding voor haar voeten op zijn knieën gegaan. Daarachter ziet men een rondtrekkende bedelmonnik en een andere man die proberen de binnenplaats op te komen door een poortwachter opzij te duwen. Iedereen, inclusief de poortwachter, staart haar aan, volkomen in vervoering gebracht door de aanblik van de jongedame. Kennelijk heeft het gerucht zich al verspreid. Men kan twee mannen achter de poort zien staan fluisteren met elkaar, terwijl meer mensen in de straat heel bewust op dit huis toelopen om een glimp van deze prachtige verschijning van pure schoonheid op te vangen.<BR> <BR> Het sierlijk getekende figuur van de jonge bruid weerspiegelt alle gratie en verfijndheid van de vrouwelijke sekse, namelijk alle eigenschappen die enorm geïdealiseerd werden in de Kangra-stijl van de Pahari-schilderkunst. De ongrijpbare charme van de vrouw en de uitdrukkingskracht van alle andere personen geven aan dat dit het werk van een meester is. Deze tekening was waarschijnlijk het kostbare bezit van een praktiserende ambachtsman, een voorbeeld waarvan hij kopieën kon maken. Die kopieën kon hij verder afwerken met verschillende details en kleuren. De kleurindicaties, gegeven door middel van streekjes zachte tinten, verlevendigen en verhogen de aantrekkelijkheid van de tekening.<BR>