De Nayika die duiven aanhaalt

11. Duifjes aaien <BR> <BR> Een eenzame dame zit in een peinzende houding verstrooid een stel duiven te aaien. Het zien van een koppeltje roept ongetwijfeld de gedachte aan liefde en verlangen bij haar op. Vers 665 van de Bihari Satsai geeft de trieste overpeinzingen van de heldin weer: <BR> <BR> " Uw gewaden zijn uw vleugels, <BR> graan is uw voedsel,<BR> U bent altijd samen met uw liefje, <BR> Mijn duifje, mijn vogel <BR> Alleen jij bent gelukkig in deze wereld. "<BR> <BR> De tekening bestaat uit voortreffelijk getrokken lijnen, vloeiend, krachtig en duidelijk. Er zijn geen aanwijzingen dat de kunstenaar correcties uit heeft moeten voeren. De zachte ronde vrouwelijke vorm weerspiegelt het traditionele Indiase ideaal van schoonheid en gevoelige aantrekkelijkheid, versterkt door de elegante gebaren en expressieve houding van lichaam, ledematen en handen. Een zekere robuustheid in de structuur van het figuur duidt op de Chamba-stijl.<BR>

De Nayika die duiven aanhaalt

11. Duifjes aaien <BR> <BR> Een eenzame dame zit in een peinzende houding verstrooid een stel duiven te aaien. Het zien van een koppeltje roept ongetwijfeld de gedachte aan liefde en verlangen bij haar op. Vers 665 van de Bihari Satsai geeft de trieste overpeinzingen van de heldin weer: <BR> <BR> " Uw gewaden zijn uw vleugels, <BR> graan is uw voedsel,<BR> U bent altijd samen met uw liefje, <BR> Mijn duifje, mijn vogel <BR> Alleen jij bent gelukkig in deze wereld. "<BR> <BR> De tekening bestaat uit voortreffelijk getrokken lijnen, vloeiend, krachtig en duidelijk. Er zijn geen aanwijzingen dat de kunstenaar correcties uit heeft moeten voeren. De zachte ronde vrouwelijke vorm weerspiegelt het traditionele Indiase ideaal van schoonheid en gevoelige aantrekkelijkheid, versterkt door de elegante gebaren en expressieve houding van lichaam, ledematen en handen. Een zekere robuustheid in de structuur van het figuur duidt op de Chamba-stijl.<BR>