Schildering met episodes uit Bima Swarga

Afhankelijk van de daden die Balinezen tijdens hun leven hebben verricht, worden hun zielen na de dood voor kortere of langere tijd gestraft in de hel. Bima’s ouders worden gekookt in een grote helleketel. Hij wil zijn ouders bevrijden en ze meenemen naar de hemel. Bima, als krachtige figuur geschilderd met bolle ogen, heeft de hoofdtooi van een prins en is herkenbaar aan zijn zwart-wit-grijs geblokte lendendoek. Rechtsboven keert hij de ketel met het kokende water om. Yama, de god van de hel, wijkt verschrikt achteruit. Hij is herkenbaar aan zijn aura, koningskroon en slagtanden. <BR> Beschilderde doeken, parba of tabing genoemd, werden gebruikt als versiering voor tempels of paleizen. Zij zijn geschilderd in wayangstijl: de iconografie van de hoofdpersonen lijkt op die van de figuren van het schimmenspel, wayang kulit. <BR>

Schildering met episodes uit Bima Swarga

Afhankelijk van de daden die Balinezen tijdens hun leven hebben verricht, worden hun zielen na de dood voor kortere of langere tijd gestraft in de hel. Bima’s ouders worden gekookt in een grote helleketel. Hij wil zijn ouders bevrijden en ze meenemen naar de hemel. Bima, als krachtige figuur geschilderd met bolle ogen, heeft de hoofdtooi van een prins en is herkenbaar aan zijn zwart-wit-grijs geblokte lendendoek. Rechtsboven keert hij de ketel met het kokende water om. Yama, de god van de hel, wijkt verschrikt achteruit. Hij is herkenbaar aan zijn aura, koningskroon en slagtanden. <BR> Beschilderde doeken, parba of tabing genoemd, werden gebruikt als versiering voor tempels of paleizen. Zij zijn geschilderd in wayangstijl: de iconografie van de hoofdpersonen lijkt op die van de figuren van het schimmenspel, wayang kulit. <BR>