'Weduwengesel'

De gesel is gemaakt van leer.<BR> Het leren handvat is bestikt met kralen.<BR> Aan het handvat zijn de staarten van de gesel verbonden. <BR> De gesel zit vast aan een lendengordel.<BR> <BR> De bevolkingsgroep die de talen Kwama, Koma en Shyita spreekt, wordt heden ten dage aangeduid als Kwama / Gwama. <BR> De Nederlandse ontdekkingsreiziger Juan Maria Schuver, die in de maanden januari en februari 1882 het gebied van de Kwama bezocht, noemde hen Koma of Goma.<BR> Schuver maakte kennis met een belangrijk ritueel dat met het weduwschap verbonden was.<BR> Hij vertelt hoe hij bijna elke ochtend lang voor zonsopgang gewekt wordt door een scherp en merkwaardig stemgeluid, een herhaald 'brrr' van iemand die rilt van de kou.<BR> Het bleek, dat dit de klaagzang van weduwen was.<BR> Een vrouw die weduwe was geworden, moest gedurende een periode van tussen 7 en 10 jaar haar partner herdenken.<BR> Dit was zowel bij de Amam als de Kwama een gebruik.<BR> Bij het klagen nam de weduwe de gesel ter hand en sloeg ermee op haar rug.<BR> Dit slaan was meer symbolisch, men deed het nogal voorzichtig.<BR> <BR> Bron: 'Travels in North East Africa' pp. 158-159<BR>

'Weduwengesel'

De gesel is gemaakt van leer.<BR> Het leren handvat is bestikt met kralen.<BR> Aan het handvat zijn de staarten van de gesel verbonden. <BR> De gesel zit vast aan een lendengordel.<BR> <BR> De bevolkingsgroep die de talen Kwama, Koma en Shyita spreekt, wordt heden ten dage aangeduid als Kwama / Gwama. <BR> De Nederlandse ontdekkingsreiziger Juan Maria Schuver, die in de maanden januari en februari 1882 het gebied van de Kwama bezocht, noemde hen Koma of Goma.<BR> Schuver maakte kennis met een belangrijk ritueel dat met het weduwschap verbonden was.<BR> Hij vertelt hoe hij bijna elke ochtend lang voor zonsopgang gewekt wordt door een scherp en merkwaardig stemgeluid, een herhaald 'brrr' van iemand die rilt van de kou.<BR> Het bleek, dat dit de klaagzang van weduwen was.<BR> Een vrouw die weduwe was geworden, moest gedurende een periode van tussen 7 en 10 jaar haar partner herdenken.<BR> Dit was zowel bij de Amam als de Kwama een gebruik.<BR> Bij het klagen nam de weduwe de gesel ter hand en sloeg ermee op haar rug.<BR> Dit slaan was meer symbolisch, men deed het nogal voorzichtig.<BR> <BR> Bron: 'Travels in North East Africa' pp. 158-159<BR>