Apron

De schort is gemaakt van fragmenten van struisvogeleierschalen die zijn doorboord en aan leren draden geregen.<BR> De schort bestaat uit circa 4500 schaalfragmenten.<BR> Deze geven bij het lopen en heen en weer bewegen een bijzonder heldere klank.<BR> Een schort als deze werd tot ca. 1960 gedragen door Koma vrouwen.<BR> <BR> De bevolkingsgroep die de talen Kwama, Koma en Shyita spreekt, wordt heden ten dage aangeduid als Kwama / Gwama. <BR> De Nederlandse ontdekkingsreiziger Juan Maria Schuver, die in de maanden januari en februari 1882 het gebied van de Kwama bezocht, noemde hen Koma of Goma.<BR> Schuver nam waar dat de Kwama mannen geen kleding droegen.<BR> Alleen versieringen als oorringen of halssnoeren waren in gebruik.<BR> Bij de vrouwen lag dat anders.<BR> Zeer jonge Kwama meisjes droegen een reep katoen- of boombastdoek.<BR> Getrouwde of verloofde vrouwen droegen echter een schortje van struisvogeleierschalen.<BR> Hieraan hechtten zij grote waarde.<BR> Dat bleek wel, toen Schuver een exemplaar trachtte te kopen.<BR> Met moeite kon hij een vrouw vinden die bereid was na veel loven en bieden deze schat te verkopen.<BR> Bij het schortje, dat vóór gedragen wordt, horen één tot drie katoenen of boombasten paardenstaarten die men van achteren draagt.<BR> Die heeft Schuver ook verzameld (zie RMV 2668-2160, 2161 en 2163)<BR>

Apron

De schort is gemaakt van fragmenten van struisvogeleierschalen die zijn doorboord en aan leren draden geregen.<BR> De schort bestaat uit circa 4500 schaalfragmenten.<BR> Deze geven bij het lopen en heen en weer bewegen een bijzonder heldere klank.<BR> Een schort als deze werd tot ca. 1960 gedragen door Koma vrouwen.<BR> <BR> De bevolkingsgroep die de talen Kwama, Koma en Shyita spreekt, wordt heden ten dage aangeduid als Kwama / Gwama. <BR> De Nederlandse ontdekkingsreiziger Juan Maria Schuver, die in de maanden januari en februari 1882 het gebied van de Kwama bezocht, noemde hen Koma of Goma.<BR> Schuver nam waar dat de Kwama mannen geen kleding droegen.<BR> Alleen versieringen als oorringen of halssnoeren waren in gebruik.<BR> Bij de vrouwen lag dat anders.<BR> Zeer jonge Kwama meisjes droegen een reep katoen- of boombastdoek.<BR> Getrouwde of verloofde vrouwen droegen echter een schortje van struisvogeleierschalen.<BR> Hieraan hechtten zij grote waarde.<BR> Dat bleek wel, toen Schuver een exemplaar trachtte te kopen.<BR> Met moeite kon hij een vrouw vinden die bereid was na veel loven en bieden deze schat te verkopen.<BR> Bij het schortje, dat vóór gedragen wordt, horen één tot drie katoenen of boombasten paardenstaarten die men van achteren draagt.<BR> Die heeft Schuver ook verzameld (zie RMV 2668-2160, 2161 en 2163)<BR>