Huispaal van het dorpshoofd

Houten versierde huispaal, met uitgesneden hagedismotief. Van deze huispaal ontbreekt één wortelblad, die er af is gesneden of gezaagd. <BR> <BR> De huizen in het Sentanimeergebied werden op palen gebouwd in het water. Het waren bouwsels met een lengte variërend van tien tot dertig meter. Gevel en achterkant bestonden uit driehoekige muren en het dak reikte tot op de grond zodat de zijmuren ontbraken. De nokbalk werd gesteund door een aantal zware steunpalen. De centrale en dominante positie van het dorpshoofd (ondoforo, ondofolo, ondoafi) in het dorpsleven kwam tot uiting in zijn woning. Het was niet alleen veel groter maar het interieur was versierd met houtsnijwerk. Deze palen werden gemaakt van omgedraaide boomstammen, met de wortels naar boven. Deze wortels werden van houtsnijwerk voorzien. Verondersteld wordt dat de palen de vloer ondersteunden, waarbij de versierde toppen door een opening in de vloer staken (Kooijman, 1959:18). <BR> <BR> De versieringen bestaan uit kromme lijnen en opengewerkte motieven, waaronder gestileerde dieren, waarbij de hagedis veel voorkomt. In mythes, worden motieven vaak gerelateerd aan geesten en voorouders. Dieren spelen een grote rol in het leven van de mensen rondom het Sentanimeer en de Humboldtbaai. Totemistische en animistische principes doordrenken het leven, wat weerspiegeld wordt in de materiële cultuur. Dieren, waaronder de hagedis, worden gezien als mythologische voorouders en worden geëerd en geconsulteerd.<BR> <BR> Bij het meer van Sentani zijn missionarissen en zendelingen, zoals elders in de wereld, grondig te werk gegaan bij het verkondigen van de heilige boodschap. De lokale religie moest worden uitgeroeid, wat men letterlijk deed door het vernietigen van alle religieuze voorwerpen. De enkele stukken die niet verbrand werden, kwamen terecht in westerse musea en privé collecties. Dergelijke objecten verloren vaak hun waarde en betekenis in de culturen waar zij vandaan kwamen, hetgeen zeker geldt voor het Sentani-meer en omstreken (1959: 7). <BR> De kunst van het Sentanimeer kan in twee groepen ingedeeld worden: Architectonische sculpturen en objecten die van belang waren voor het religieuze en sociale leven, en versierde gebruiksvoorwerpen (Kooijman, 1959:17).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De paal is uit een boomstam gesneden met zware op planken gelijkende wortels. Het worteleind vormt het boveneind van de paal en werd zodanig uitgesneden dat er twee vleugelvormige uitsteeksels overbleven. Het worteleind is ajour uitgesneden en vertoont een hagedisfiguur. De paal is versierd met uitgesneden spiraalmotieven.

Huispaal van het dorpshoofd

Houten versierde huispaal, met uitgesneden hagedismotief. Van deze huispaal ontbreekt één wortelblad, die er af is gesneden of gezaagd. <BR> <BR> De huizen in het Sentanimeergebied werden op palen gebouwd in het water. Het waren bouwsels met een lengte variërend van tien tot dertig meter. Gevel en achterkant bestonden uit driehoekige muren en het dak reikte tot op de grond zodat de zijmuren ontbraken. De nokbalk werd gesteund door een aantal zware steunpalen. De centrale en dominante positie van het dorpshoofd (ondoforo, ondofolo, ondoafi) in het dorpsleven kwam tot uiting in zijn woning. Het was niet alleen veel groter maar het interieur was versierd met houtsnijwerk. Deze palen werden gemaakt van omgedraaide boomstammen, met de wortels naar boven. Deze wortels werden van houtsnijwerk voorzien. Verondersteld wordt dat de palen de vloer ondersteunden, waarbij de versierde toppen door een opening in de vloer staken (Kooijman, 1959:18). <BR> <BR> De versieringen bestaan uit kromme lijnen en opengewerkte motieven, waaronder gestileerde dieren, waarbij de hagedis veel voorkomt. In mythes, worden motieven vaak gerelateerd aan geesten en voorouders. Dieren spelen een grote rol in het leven van de mensen rondom het Sentanimeer en de Humboldtbaai. Totemistische en animistische principes doordrenken het leven, wat weerspiegeld wordt in de materiële cultuur. Dieren, waaronder de hagedis, worden gezien als mythologische voorouders en worden geëerd en geconsulteerd.<BR> <BR> Bij het meer van Sentani zijn missionarissen en zendelingen, zoals elders in de wereld, grondig te werk gegaan bij het verkondigen van de heilige boodschap. De lokale religie moest worden uitgeroeid, wat men letterlijk deed door het vernietigen van alle religieuze voorwerpen. De enkele stukken die niet verbrand werden, kwamen terecht in westerse musea en privé collecties. Dergelijke objecten verloren vaak hun waarde en betekenis in de culturen waar zij vandaan kwamen, hetgeen zeker geldt voor het Sentani-meer en omstreken (1959: 7). <BR> De kunst van het Sentanimeer kan in twee groepen ingedeeld worden: Architectonische sculpturen en objecten die van belang waren voor het religieuze en sociale leven, en versierde gebruiksvoorwerpen (Kooijman, 1959:17).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De paal is uit een boomstam gesneden met zware op planken gelijkende wortels. Het worteleind vormt het boveneind van de paal en werd zodanig uitgesneden dat er twee vleugelvormige uitsteeksels overbleven. Het worteleind is ajour uitgesneden en vertoont een hagedisfiguur. De paal is versierd met uitgesneden spiraalmotieven.