Korwar figure

Dit zogenaamde korwar-beeld is uit één stuk hout gemaakt.<BR> De basis wordt gevormd door een in het midden doorboorde, ringvormige houten schijf.<BR> De mensenfiguur is in een zittende houding weergegeven.<BR> Het zitvlak rust niet direct op de schijf, maar op twee, hieruit opstekende, kolommetjes.<BR> De gehele achterzijde van de romp, rug en billen is volkomen recht afgesneden.<BR> De benen zijn gebogen voorgesteld, met de bovenbenen nagenoeg horizontaal.<BR> De voeten rusten plat op de grond.<BR> De armen zijn eveneens gebogen, met de bovenarmen schuin naar beneden gericht en de benedenarmen nagenoeg horizontaal.<BR> De handen zijn naar boven toe omgebogen, met de vingers omhoog stekend.<BR> De handen rusten op een 'schild' dat geheel symmetrisch is en dat bestaat uit twee slangenfiguren met omgebogen staarten.<BR> Het hoofd is groot, de hoogte is nagenoeg even groot als de lengte van het lichaam.<BR> Dit wijst duidelijk op Biakse stijlinvloeden.<BR> Het gezicht is ook Biaks met de rechte, ankervormige neus en de recht mond waarin de tanden zijn aangegeven.<BR> De oren zijn vrij schematisch aangeduid.<BR> Op het hoofd is een rozetvormige hoofdbedekking, die aan de voorkant beschadigd is.<BR> Om het hoofd is een hoofddoek geknoopt, om de hals en afhangend voor het lichaam is een wit met rode lap bevestigd.<BR> <BR> De korwar is een zittend of staand afgebeelde mensfiguur.<BR> Het heeft een, in verhouding tot het lichaam, zeer groot hoofd.<BR> Vele korwars hebben een soort van schild of balustrade voor zich.<BR> Korwar betekent in de eerste plaats dodengeest.<BR> Dat de mensfiguren zo genoemd werden vloeit voort uit het geloof dat de geest voor kortere of langere tijd zijn intrek nam in het beeld.<BR> Aan de in de korwar verblijvende geest werd geofferd en zijn hulp werd ingeroepen in tijden van spanningen en gevaar.<BR> De priester maakte wel gebruik van een korwar om met een dodengeest in contact te treden.<BR> Hij nam het beeld dan in de hand en geraakte in trance: de geest had, naar men geloofde, bezit van hem genomen.<BR> In de inheemse gemeenschappen van Noordwest Nieuw-Guinea worden nu nauwelijks nog korwars aangetroffen.<BR> De overgang naar het Christendom is namelijk in vele gevallen samengegaan met een massale vernietiging van deze "heidense" beelden, een radikale geloofsdaad die voor onze kennis van de oude cultuur en kunst echter betreurenswaardige gevolgen gehad heeft.<BR> <BR> De getoonde korwar is verzameld door de zendeling-leraar Ds. F.C. Kamma.<BR> Dankzij hem is deze korwar een van de weinige waarvan de oorsprong en betekenis bekend zijn.<BR> Hij is in het bezit geweest van een uit Biak afkomstige groep in het noorden van Batanta, een eiland in de Radja Ampat archipel, ten westen van de "Vogelkop".<BR> Ongeveer anderhalve eeuw geleden is hij gemaakt voor de dodengeest van Mansar Mambibi Saléo.<BR> Deze man was de onderweg gestorven leider van het clangenootschap der Kafdaroen, een groep emigranten die van Biak naar de Radja Ampat Eilanden op weg was.<BR> Hij is zeer waarschijnlijk ter hoogte van Asbakin, aan de noordkust van de Vogelkop, gestorven.<BR> Men heeft toen daar voor hem deze korwar gemaakt. <BR> De clan is daarna doorgetrokken naar de Radja Ampat Eilanden en heeft zich gevestig op Noord-Batanta in de dorpen Areffi en Jensawei.<BR> Later is bekend geworden dat de gestorven leider Mansar mambibi Saléo heette.<BR> Nadat hij onderweg naar Batanta was gestorven, werd hij te Jènjaar, ten westen van Jénsawei op Batanta begraven (brief van dr. K.W. Galis, in archief opgenomen onder nr. 2432-3).<BR> <BR> Aan de hoofddoek waarmee het beeld getooid is, is te zien dat de gestorvene behoorde tot de selecte groep der Sengadji of districtshoofden.<BR> Die waren aangesteld door de sultan van Tidore, die eeuwenlang het oppergezag over dit deel van Nieuw-Guinea heeft uitgeoefend.<BR> De handhouding van het beeld -de handen naar boven toe omgebogen met de vingers omhoog- is dezelfde als die van de priesters of clanoudsten, wanneer zij de hemelheer aanriepen bij het "fan nanggi" - het 'voeden van de hemel' - ritueel, een diep-religieuze plechtigheid.<BR> Bij dit ritueel werd op een op vier palen opgerichte stellage voedsel neergelegd als offer.<BR> Vervolgens werd dan de oppergod Fan Nanggi - de Heer van de Hemel - aangeroepen door de clanoudsten.<BR> Daarna wachtten deze tot ze "contact" kregen.<BR> Dit manifesteerde zich in de trillingen die door het lichaam gingen.<BR> Gebeurde dit, dan werd het voedsel feestelijk opgegeten. <BR> HI en DS <BR>

Korwar figure

Dit zogenaamde korwar-beeld is uit één stuk hout gemaakt.<BR> De basis wordt gevormd door een in het midden doorboorde, ringvormige houten schijf.<BR> De mensenfiguur is in een zittende houding weergegeven.<BR> Het zitvlak rust niet direct op de schijf, maar op twee, hieruit opstekende, kolommetjes.<BR> De gehele achterzijde van de romp, rug en billen is volkomen recht afgesneden.<BR> De benen zijn gebogen voorgesteld, met de bovenbenen nagenoeg horizontaal.<BR> De voeten rusten plat op de grond.<BR> De armen zijn eveneens gebogen, met de bovenarmen schuin naar beneden gericht en de benedenarmen nagenoeg horizontaal.<BR> De handen zijn naar boven toe omgebogen, met de vingers omhoog stekend.<BR> De handen rusten op een 'schild' dat geheel symmetrisch is en dat bestaat uit twee slangenfiguren met omgebogen staarten.<BR> Het hoofd is groot, de hoogte is nagenoeg even groot als de lengte van het lichaam.<BR> Dit wijst duidelijk op Biakse stijlinvloeden.<BR> Het gezicht is ook Biaks met de rechte, ankervormige neus en de recht mond waarin de tanden zijn aangegeven.<BR> De oren zijn vrij schematisch aangeduid.<BR> Op het hoofd is een rozetvormige hoofdbedekking, die aan de voorkant beschadigd is.<BR> Om het hoofd is een hoofddoek geknoopt, om de hals en afhangend voor het lichaam is een wit met rode lap bevestigd.<BR> <BR> De korwar is een zittend of staand afgebeelde mensfiguur.<BR> Het heeft een, in verhouding tot het lichaam, zeer groot hoofd.<BR> Vele korwars hebben een soort van schild of balustrade voor zich.<BR> Korwar betekent in de eerste plaats dodengeest.<BR> Dat de mensfiguren zo genoemd werden vloeit voort uit het geloof dat de geest voor kortere of langere tijd zijn intrek nam in het beeld.<BR> Aan de in de korwar verblijvende geest werd geofferd en zijn hulp werd ingeroepen in tijden van spanningen en gevaar.<BR> De priester maakte wel gebruik van een korwar om met een dodengeest in contact te treden.<BR> Hij nam het beeld dan in de hand en geraakte in trance: de geest had, naar men geloofde, bezit van hem genomen.<BR> In de inheemse gemeenschappen van Noordwest Nieuw-Guinea worden nu nauwelijks nog korwars aangetroffen.<BR> De overgang naar het Christendom is namelijk in vele gevallen samengegaan met een massale vernietiging van deze "heidense" beelden, een radikale geloofsdaad die voor onze kennis van de oude cultuur en kunst echter betreurenswaardige gevolgen gehad heeft.<BR> <BR> De getoonde korwar is verzameld door de zendeling-leraar Ds. F.C. Kamma.<BR> Dankzij hem is deze korwar een van de weinige waarvan de oorsprong en betekenis bekend zijn.<BR> Hij is in het bezit geweest van een uit Biak afkomstige groep in het noorden van Batanta, een eiland in de Radja Ampat archipel, ten westen van de "Vogelkop".<BR> Ongeveer anderhalve eeuw geleden is hij gemaakt voor de dodengeest van Mansar Mambibi Saléo.<BR> Deze man was de onderweg gestorven leider van het clangenootschap der Kafdaroen, een groep emigranten die van Biak naar de Radja Ampat Eilanden op weg was.<BR> Hij is zeer waarschijnlijk ter hoogte van Asbakin, aan de noordkust van de Vogelkop, gestorven.<BR> Men heeft toen daar voor hem deze korwar gemaakt. <BR> De clan is daarna doorgetrokken naar de Radja Ampat Eilanden en heeft zich gevestig op Noord-Batanta in de dorpen Areffi en Jensawei.<BR> Later is bekend geworden dat de gestorven leider Mansar mambibi Saléo heette.<BR> Nadat hij onderweg naar Batanta was gestorven, werd hij te Jènjaar, ten westen van Jénsawei op Batanta begraven (brief van dr. K.W. Galis, in archief opgenomen onder nr. 2432-3).<BR> <BR> Aan de hoofddoek waarmee het beeld getooid is, is te zien dat de gestorvene behoorde tot de selecte groep der Sengadji of districtshoofden.<BR> Die waren aangesteld door de sultan van Tidore, die eeuwenlang het oppergezag over dit deel van Nieuw-Guinea heeft uitgeoefend.<BR> De handhouding van het beeld -de handen naar boven toe omgebogen met de vingers omhoog- is dezelfde als die van de priesters of clanoudsten, wanneer zij de hemelheer aanriepen bij het "fan nanggi" - het 'voeden van de hemel' - ritueel, een diep-religieuze plechtigheid.<BR> Bij dit ritueel werd op een op vier palen opgerichte stellage voedsel neergelegd als offer.<BR> Vervolgens werd dan de oppergod Fan Nanggi - de Heer van de Hemel - aangeroepen door de clanoudsten.<BR> Daarna wachtten deze tot ze "contact" kregen.<BR> Dit manifesteerde zich in de trillingen die door het lichaam gingen.<BR> Gebeurde dit, dan werd het voedsel feestelijk opgegeten. <BR> HI en DS <BR>