Cili

Dewi Sri is niet alleen de godin van de rijst, maar ook van vruchtbaarheid, welvaart en schoonheid. Veel Balinezen, vooral boeren, hebben een goede band met deze godin. Daarom wordt ze weergegeven als een menselijk figuur met een mooie hoofdtooi en oorknoppen (subeng). Meestal worden deze objecten in kleine muurschrijnen in de huizen in een dorp gezet. Hier ontvangt Dewi Sri dagelijks offers. Vanwege de elegante, vrouwelijke vorm worden deze gevlochten figuurtjes ook wel 'cili' of 'deling' genoemd, wat klein, mooi, schattig betekent. <BR> <BR> De figuurtjes worden gevlochten van het blad van de lontarpalm (Borassus flabellifer). Om een lichte kleur te verkrijgen worden de lontarbladeren gekookt en in stromend water gelegd. Voor het lijfje wordt gebruikt gemaakt van vlechttechnieken die lijken op de gebruikte technieken bij het vervaardigen van palmbladbakjes waarin rijst wordt gestoomd. Het hoofd en hoofdsieraad wordt ook gevlochten en vastgenaaid met katoendraad.

Cili

Dewi Sri is niet alleen de godin van de rijst, maar ook van vruchtbaarheid, welvaart en schoonheid. Veel Balinezen, vooral boeren, hebben een goede band met deze godin. Daarom wordt ze weergegeven als een menselijk figuur met een mooie hoofdtooi en oorknoppen (subeng). Meestal worden deze objecten in kleine muurschrijnen in de huizen in een dorp gezet. Hier ontvangt Dewi Sri dagelijks offers. Vanwege de elegante, vrouwelijke vorm worden deze gevlochten figuurtjes ook wel 'cili' of 'deling' genoemd, wat klein, mooi, schattig betekent. <BR> <BR> De figuurtjes worden gevlochten van het blad van de lontarpalm (Borassus flabellifer). Om een lichte kleur te verkrijgen worden de lontarbladeren gekookt en in stromend water gelegd. Voor het lijfje wordt gebruikt gemaakt van vlechttechnieken die lijken op de gebruikte technieken bij het vervaardigen van palmbladbakjes waarin rijst wordt gestoomd. Het hoofd en hoofdsieraad wordt ook gevlochten en vastgenaaid met katoendraad.