Kam

Houten haarkam<BR> Kam met 8, op doorsnee rechthoekige, tanden; langwerpige trapezoïde grondvorm. A jour bewerkt handvat. De twee middelste tanden zijn doorgetrokken tot halverwege het middenstuk. Daarboven lopen over de ene zijde, in de breedte liggende band van naast elkaar liggende schuin ingesneden rechthoekjes. Het handvat heeft onderaan twee boegoe siri motieven (zie 2362/5), waarvan één centraal met fisi-buba (zie 2363/5) versierd is. Het centrale deel van ander is uitgediept en met ingeprikte puntjes geaccentueerd. Helman (1977:150 schrijft hierover : "Ingebrande of ingeprikte puntjes, evenals koperen knoppen rondom een motief of er binnen in aangebracht, dienen om de betekenis ervan te benadrukken. Het bovenste deel vinden we vrijwel indentiek terug in fig. 73, Hureualt (1970:135). Hij omschrijft het als:"...une représentation stylisée du sexe masculin...".Fig. 28 toont een nog frapanter overeenkomst (zij het omgekeerd weergegeven) hier vormt het het deel van een vrouwenlichaam! De uiteinden zelf van dit ornament vinden we bij hem min of meer terug op blz. 149. Hij maakt onderscheid tussen de papakay mofu (papagaaiebek) en kwata te (apenstaart). Hoewel de aangehechte label de term apenstaart (mondju tere) hanteert, komt het mij eerder als papakai mofu voor. Opgemerkt kan nog worden dat op het label beide uiteinden als één geheel afgebeeld worden, waar dat naar mijn mening gehalveerd zou moeten zijn. Het zijn de beide uiteinden van de brede band die samenkomen en die niet tesamen als één afzonderlijk element beschouwd kunnen worden. De licht ingesneden scheidslijn maakt dat nog extra duidelijk.<BR>

Kam

Houten haarkam<BR> Kam met 8, op doorsnee rechthoekige, tanden; langwerpige trapezoïde grondvorm. A jour bewerkt handvat. De twee middelste tanden zijn doorgetrokken tot halverwege het middenstuk. Daarboven lopen over de ene zijde, in de breedte liggende band van naast elkaar liggende schuin ingesneden rechthoekjes. Het handvat heeft onderaan twee boegoe siri motieven (zie 2362/5), waarvan één centraal met fisi-buba (zie 2363/5) versierd is. Het centrale deel van ander is uitgediept en met ingeprikte puntjes geaccentueerd. Helman (1977:150 schrijft hierover : "Ingebrande of ingeprikte puntjes, evenals koperen knoppen rondom een motief of er binnen in aangebracht, dienen om de betekenis ervan te benadrukken. Het bovenste deel vinden we vrijwel indentiek terug in fig. 73, Hureualt (1970:135). Hij omschrijft het als:"...une représentation stylisée du sexe masculin...".Fig. 28 toont een nog frapanter overeenkomst (zij het omgekeerd weergegeven) hier vormt het het deel van een vrouwenlichaam! De uiteinden zelf van dit ornament vinden we bij hem min of meer terug op blz. 149. Hij maakt onderscheid tussen de papakay mofu (papagaaiebek) en kwata te (apenstaart). Hoewel de aangehechte label de term apenstaart (mondju tere) hanteert, komt het mij eerder als papakai mofu voor. Opgemerkt kan nog worden dat op het label beide uiteinden als één geheel afgebeeld worden, waar dat naar mijn mening gehalveerd zou moeten zijn. Het zijn de beide uiteinden van de brede band die samenkomen en die niet tesamen als één afzonderlijk element beschouwd kunnen worden. De licht ingesneden scheidslijn maakt dat nog extra duidelijk.<BR>