Kam

Kam met acht, op doorsnede vierkante tanden.<BR> Het middenstuk bestaat uit vier rechthoekjes, kruiselings met dezelfde motieven t.w.:<BR> 1. Glad rechthoek met centraal ingebrand cirkeltje, waarschijnlijk m.b.v. een patroonhuls (zie Helman 1977:151).<BR> 2. Motief dat we bij Hureault (1970:140) terugvinden onder de naam fisi buba (écailles de poissons). Muntslag (1979:45) gebruikt deze term ook maar tekent duidelijk afgeronde schubben. Desalniettemin zijn beide stileringen goed voorstelbaar onder dezelfde naam. Op het handvat vinden we echter een in laag-reliëf gegolfd motief dat volgens de label aan serienr.: 2363-6, waar we het ook terugvinden, "fisi boeba" ge- noemd wordt. Hureault (1970:146) noemt het simpelweg "guillochages", guillocheerwerk, waar geen symbolische betekenis van bekend is. Guillochages zowel als fisi buba zijn volgens hem: "Motifs ornementaux dépourvus de signification symbolique". Het blijft in principe natuurlijk mogelijk dat drie verschillende motieven met dezelfde term worden aan- geduid.<BR> Het handvat is a.h.w. in vijfen gedeeld. Centraal een cirkelvormig motief dat volg. de aangehechte label een koemba, navel is.<BR> Het koemba-motief is altijd cirkelvormig en komt in verschillende hoe- danigheden voor (zie bijv. Hurfeault 1970:131, fig. 46, 139 fig. 88, 142 fig. 110).<BR> Het is een vrouwelijk symbool. Hureault (1970:131) schrijft: " Le nombril (kumba) est regardé comme un symbole féminin, peut-être à cause d'un tatouage particulier, symbole de fécondicé, que portent les femmes et qui est centré sur le nombril". Muntslag beeldt de koemba iets anders af (1979:59): " Vorm: Cirkel voorzien van een midden- en een randversie- ring, en opgevuld met puntjes. Er zijn verschillende variaties op deze vorm. Betekenis: De navel (koemba) heeft bij de Bosneger een zeer mystieke betekenis. Vooral jonge vrouwen worden vaak rondom de navel getatoeëerd. Het is het symbool van erotische liefde".<BR> Rondom de koemba zijn vier, twee aan twee gelijke, elementen uitgesne- den. Volgens de label is één van de twee de boegoe siri, de pit van de boegoe plant.<BR> Ook deze term komen we tegen bij Hureault (1970:132), maar de "bugu sii" wordt hier afgebeeld in "druppel"-vorm, met de punt omlaag. "Bugu sii (graines de palmier courana). Dans certaine compositions il paraît symboliser le sexe de la femme, mais il est plus fréquemment utilisé comme symbole masculin. (Dans la langue des Noirs Regugiés, le même mot, sii, signifie à la fois graine et testicule.).<BR> Het tweede motief is niet duidelijk. Het is heel goed mogelijk dat het de gestileerde afbeelding van een slang is, maar zekerheid daaromtrent hebben we niet.<BR> Zowel boegoe siri als "slang" hebben sporen van achter elkaar liggende driehoekjes. Hoewel ze niet allemaal met de punt in dezelfde richting lig- gen hebben we hier waarschijnlijk toch te maken met foetoepasi. Muntslag (1979:46): "Vorm: kleine driehoekjes op gelijke afstand van elkaar uitgesneden, als voetsporen. Betekenis: De algemene betekenis is: de geheime weg ergens heen (toetoepasi betekent voetpad). De bijzondere betekenis hangt af van de begeleidende motieven. Het komt veel voor op aanzoek-pagaaien.)".<BR> Ook Helman (1977:150) beschrijft dit motief: "...een reeks driehoekjes op kleine afstand van elkaar gekorven, zijn 'voetsporen', met de connotatie, de geheime weg bewandelen, en las boodschap: een aan- zoek om met de houtsnijder een clandestiene verhouding te beginnen".

Kam

Kam met acht, op doorsnede vierkante tanden.<BR> Het middenstuk bestaat uit vier rechthoekjes, kruiselings met dezelfde motieven t.w.:<BR> 1. Glad rechthoek met centraal ingebrand cirkeltje, waarschijnlijk m.b.v. een patroonhuls (zie Helman 1977:151).<BR> 2. Motief dat we bij Hureault (1970:140) terugvinden onder de naam fisi buba (écailles de poissons). Muntslag (1979:45) gebruikt deze term ook maar tekent duidelijk afgeronde schubben. Desalniettemin zijn beide stileringen goed voorstelbaar onder dezelfde naam. Op het handvat vinden we echter een in laag-reliëf gegolfd motief dat volgens de label aan serienr.: 2363-6, waar we het ook terugvinden, "fisi boeba" ge- noemd wordt. Hureault (1970:146) noemt het simpelweg "guillochages", guillocheerwerk, waar geen symbolische betekenis van bekend is. Guillochages zowel als fisi buba zijn volgens hem: "Motifs ornementaux dépourvus de signification symbolique". Het blijft in principe natuurlijk mogelijk dat drie verschillende motieven met dezelfde term worden aan- geduid.<BR> Het handvat is a.h.w. in vijfen gedeeld. Centraal een cirkelvormig motief dat volg. de aangehechte label een koemba, navel is.<BR> Het koemba-motief is altijd cirkelvormig en komt in verschillende hoe- danigheden voor (zie bijv. Hurfeault 1970:131, fig. 46, 139 fig. 88, 142 fig. 110).<BR> Het is een vrouwelijk symbool. Hureault (1970:131) schrijft: " Le nombril (kumba) est regardé comme un symbole féminin, peut-être à cause d'un tatouage particulier, symbole de fécondicé, que portent les femmes et qui est centré sur le nombril". Muntslag beeldt de koemba iets anders af (1979:59): " Vorm: Cirkel voorzien van een midden- en een randversie- ring, en opgevuld met puntjes. Er zijn verschillende variaties op deze vorm. Betekenis: De navel (koemba) heeft bij de Bosneger een zeer mystieke betekenis. Vooral jonge vrouwen worden vaak rondom de navel getatoeëerd. Het is het symbool van erotische liefde".<BR> Rondom de koemba zijn vier, twee aan twee gelijke, elementen uitgesne- den. Volgens de label is één van de twee de boegoe siri, de pit van de boegoe plant.<BR> Ook deze term komen we tegen bij Hureault (1970:132), maar de "bugu sii" wordt hier afgebeeld in "druppel"-vorm, met de punt omlaag. "Bugu sii (graines de palmier courana). Dans certaine compositions il paraît symboliser le sexe de la femme, mais il est plus fréquemment utilisé comme symbole masculin. (Dans la langue des Noirs Regugiés, le même mot, sii, signifie à la fois graine et testicule.).<BR> Het tweede motief is niet duidelijk. Het is heel goed mogelijk dat het de gestileerde afbeelding van een slang is, maar zekerheid daaromtrent hebben we niet.<BR> Zowel boegoe siri als "slang" hebben sporen van achter elkaar liggende driehoekjes. Hoewel ze niet allemaal met de punt in dezelfde richting lig- gen hebben we hier waarschijnlijk toch te maken met foetoepasi. Muntslag (1979:46): "Vorm: kleine driehoekjes op gelijke afstand van elkaar uitgesneden, als voetsporen. Betekenis: De algemene betekenis is: de geheime weg ergens heen (toetoepasi betekent voetpad). De bijzondere betekenis hangt af van de begeleidende motieven. Het komt veel voor op aanzoek-pagaaien.)".<BR> Ook Helman (1977:150) beschrijft dit motief: "...een reeks driehoekjes op kleine afstand van elkaar gekorven, zijn 'voetsporen', met de connotatie, de geheime weg bewandelen, en las boodschap: een aan- zoek om met de houtsnijder een clandestiene verhouding te beginnen".