Dierfiguur: een uil

Met een ijzeren zaag uit een blok populierenhout gesneden en daarna met beitels en schaven bewerkte figuur van een uil die in zijn klauwen een konijn (jackrabbit gezien de staart; geen cottontail) vasthoudt. De klauwen zijn apart aangezet. Bedekt met een laag lichte kleiaarde, geel pigment (poten, ogen en snavel) en zwart pigment (pupillen, snavel, vleugelrande, oren).<BR> Mogelijk geassocieerd met de Owl clan; geen toeristisch object of kachina pop.<BR> <BR> Kachinas zijn bovennatuurlijke wezens, geesten maar geen goden, die ieder een of meerdere specifieke kenmerken bezitten. Deze komen tot uiting in vormen, kleuren en symbolen zoals lichaamsbeschildering, geweven en geborduurde kleding, voorwerpen die zij bij zich dragen (dansstokken, dansplanken), geluiden die zij maken, de vorm van het hoofd of delen daarvan, e.d. Zij brengen regen en zonneschijn, helpen mensen persoonlijk, straffen overtreders en verbinden de mensen met de goden door als boodschappers tussen twee werel-den op te treden. De kachinas worden tijdens ceremonies gere-presenteerd door gemaskerde dansers die tijdens het ritueel door de geest die zij uitbeel-den in bezit worden genomen. De letterlijke betekenis van kachina is "levensvader" of "geest vader". De kachina cultus, bestaande uit een reeks gemaskerde dansen in het eerste halfjaar, is de belangrijkste in de ceremoniële jaarkalender van de Hopis. Tot de opmerkelijkste kachina-figuren horen de verschillende clowns zoals de bruine modderhoofden (mudheads) en de zwart-wit gestreepte potsenmakers. Zij tonen hoe mensen zich juist niet moeten gedragen, vermaken het publiek tussen de verschillende dansen, assisteren de dansers en zien erop toe dat de toeschouwers zich respectvol gedragen.<BR> <BR> De poppen die kachinas voorstellen worden door mannen gemaakt, zijn 25-30 centimeter lang. De poppen worden samen met andere geschenken tijdens de pauzes van de kachina dansen aan de kinderen uitgedeeld, vooral aan meisjes die niet in religieuze genootschappen worden geïnitieerd. De poppen worden thuis aan een touw aan het plafond of de muur gehangen. Door de verhalen van hun ouders en familie over de kachinas worden kinderen geleidelijk ingewijd in hun betekenis voor de stam. De poppen worden door de Hopis "tihü" of "kachintihü" genoemd, hetgeen "pop" of "figuur" betekent.<BR> <BR> Waarschijnlijk werden kachina poppen voor het eerst in de achttiende eeuw vervaardigd. Zij kunnen zijn ontwikkeld uit de zogenaamde "pahos", kleine houten gebedsstokjes die met veren en maisblad zijn versierd, vaak beschilderd zijn en waarin soms ook de vorm van een gezicht is gesneden. De oudste vormen van kachina poppen zijn eenvoudig van vorm en uitvoering. Zij zijn meestal plat en vertonen weinig detail behalve het hoofd en het masker. Later werden de poppen rond. Pas vanaf het midden van de negentiende eeuw werden de poppen verzameld door blanken.<BR> <BR> Door het interesse van blanken in dergelijke poppen en het seculiere karakter ervan voor de Indianen, nam de productie ervan geleidelijk aan toe. Het opkomend toerisme droeg aan die ontwikkeling bij en leidde tot het maken van eenvoudige houten poppen en miniatuur kachinas. Het lichaam van de kachina poppen was aanvankelijk meestal statisch uitgebeeld maar vormen en beschildering werden in de loop der tijd steeds meer naturalistisch. Poppen die beweging uitbeeldden, de zogenaamde "action dolls", brachten ook meer geld op. Behalve beweging kreeg ook de detaillering steeds meer aandacht, zowel wat betreft houtsnijwerk en beschildering, als het toevoegen van accessoires. Recentelijk gingen enkele houtsnijders weer over tot het maken van kachina poppen in traditionele stijl, zoals Manfred Susunkewa. Verzamelaars en musea stimuleerden het vervaardi-gen van hoogwaardige artistieke poppen die door een beperkt aantal kunstenaars worden gemaakt. Zij signeren hun werk en verkopen dit vaak via de reguliere kunsthandel en museumwinkels. Tot de prominente verzamelaars van kachina-poppen behoren senator Barry Goldwater en acteur John Wayne.<BR> <BR> Uil-kachina. Vogels spelen een belangrijke rol in de Mythologie van de Hopis, aangezien de wereld van de mensen en de bovenwereld van de kachinas met elkaar verbinden. Zij fungeren als boodschappers en raadgevers. De Uil-kachina is in feite een krijger, een figuur die sociale controle uitoefent.Tijdens ceremonies ziet hij erop toe dat het gedrag van de heilige clowns niet uit de hand loopt. Daartoe beschikt hij over een boog en een roede.

Dierfiguur: een uil

Met een ijzeren zaag uit een blok populierenhout gesneden en daarna met beitels en schaven bewerkte figuur van een uil die in zijn klauwen een konijn (jackrabbit gezien de staart; geen cottontail) vasthoudt. De klauwen zijn apart aangezet. Bedekt met een laag lichte kleiaarde, geel pigment (poten, ogen en snavel) en zwart pigment (pupillen, snavel, vleugelrande, oren).<BR> Mogelijk geassocieerd met de Owl clan; geen toeristisch object of kachina pop.<BR> <BR> Kachinas zijn bovennatuurlijke wezens, geesten maar geen goden, die ieder een of meerdere specifieke kenmerken bezitten. Deze komen tot uiting in vormen, kleuren en symbolen zoals lichaamsbeschildering, geweven en geborduurde kleding, voorwerpen die zij bij zich dragen (dansstokken, dansplanken), geluiden die zij maken, de vorm van het hoofd of delen daarvan, e.d. Zij brengen regen en zonneschijn, helpen mensen persoonlijk, straffen overtreders en verbinden de mensen met de goden door als boodschappers tussen twee werel-den op te treden. De kachinas worden tijdens ceremonies gere-presenteerd door gemaskerde dansers die tijdens het ritueel door de geest die zij uitbeel-den in bezit worden genomen. De letterlijke betekenis van kachina is "levensvader" of "geest vader". De kachina cultus, bestaande uit een reeks gemaskerde dansen in het eerste halfjaar, is de belangrijkste in de ceremoniële jaarkalender van de Hopis. Tot de opmerkelijkste kachina-figuren horen de verschillende clowns zoals de bruine modderhoofden (mudheads) en de zwart-wit gestreepte potsenmakers. Zij tonen hoe mensen zich juist niet moeten gedragen, vermaken het publiek tussen de verschillende dansen, assisteren de dansers en zien erop toe dat de toeschouwers zich respectvol gedragen.<BR> <BR> De poppen die kachinas voorstellen worden door mannen gemaakt, zijn 25-30 centimeter lang. De poppen worden samen met andere geschenken tijdens de pauzes van de kachina dansen aan de kinderen uitgedeeld, vooral aan meisjes die niet in religieuze genootschappen worden geïnitieerd. De poppen worden thuis aan een touw aan het plafond of de muur gehangen. Door de verhalen van hun ouders en familie over de kachinas worden kinderen geleidelijk ingewijd in hun betekenis voor de stam. De poppen worden door de Hopis "tihü" of "kachintihü" genoemd, hetgeen "pop" of "figuur" betekent.<BR> <BR> Waarschijnlijk werden kachina poppen voor het eerst in de achttiende eeuw vervaardigd. Zij kunnen zijn ontwikkeld uit de zogenaamde "pahos", kleine houten gebedsstokjes die met veren en maisblad zijn versierd, vaak beschilderd zijn en waarin soms ook de vorm van een gezicht is gesneden. De oudste vormen van kachina poppen zijn eenvoudig van vorm en uitvoering. Zij zijn meestal plat en vertonen weinig detail behalve het hoofd en het masker. Later werden de poppen rond. Pas vanaf het midden van de negentiende eeuw werden de poppen verzameld door blanken.<BR> <BR> Door het interesse van blanken in dergelijke poppen en het seculiere karakter ervan voor de Indianen, nam de productie ervan geleidelijk aan toe. Het opkomend toerisme droeg aan die ontwikkeling bij en leidde tot het maken van eenvoudige houten poppen en miniatuur kachinas. Het lichaam van de kachina poppen was aanvankelijk meestal statisch uitgebeeld maar vormen en beschildering werden in de loop der tijd steeds meer naturalistisch. Poppen die beweging uitbeeldden, de zogenaamde "action dolls", brachten ook meer geld op. Behalve beweging kreeg ook de detaillering steeds meer aandacht, zowel wat betreft houtsnijwerk en beschildering, als het toevoegen van accessoires. Recentelijk gingen enkele houtsnijders weer over tot het maken van kachina poppen in traditionele stijl, zoals Manfred Susunkewa. Verzamelaars en musea stimuleerden het vervaardi-gen van hoogwaardige artistieke poppen die door een beperkt aantal kunstenaars worden gemaakt. Zij signeren hun werk en verkopen dit vaak via de reguliere kunsthandel en museumwinkels. Tot de prominente verzamelaars van kachina-poppen behoren senator Barry Goldwater en acteur John Wayne.<BR> <BR> Uil-kachina. Vogels spelen een belangrijke rol in de Mythologie van de Hopis, aangezien de wereld van de mensen en de bovenwereld van de kachinas met elkaar verbinden. Zij fungeren als boodschappers en raadgevers. De Uil-kachina is in feite een krijger, een figuur die sociale controle uitoefent.Tijdens ceremonies ziet hij erop toe dat het gedrag van de heilige clowns niet uit de hand loopt. Daartoe beschikt hij over een boog en een roede.