Waterbakje met vruchtbaarheidsmotieven

Aardewerkbakje in Sikyatki Revival stijl met een gesculptuurde afbeelding van een Koyemshi-clown, en beschilderd met een vruchtbaarheidssymbool. De stijlnaam is afgeleid van het laat-prehistorisch aardewerk Sikyatki Polychrome (1375-1625) wat door de voorouders van de Hopi werd gemaakt. Tijdens het laatste decennium van de 19e eeuw lieten Hopi en Hopi-Tewa vrouwen van First Mesa zich inspireren door de vormen en decoraties van dit oude aardewerk. Dat werd mede verorzaakt doordat handelaar Thomas Keam daarvoor een markt zag en de archeoloog Jesse Walter Fewkes de nederzetting Sikyatki blootlegde en er veel aardewerk aan het licht kwam dat de pottenbaksters zagen. Nampeyo (Hopi-Tewa) nam daarin de leiding maar werd spoedig gevolgd door andere vrouwen toen het ceramiek goed werd verkocht. Zij was echter de meest kundige en demonstreerde haar vaardigheden aan bezoekers van de Grand Canyon en tijdens grote beurzen in de grote steden.<BR> <BR> Sikyatki Revival stijl aardewerk is overwegend polychroom, rood of geel-wit. De decoratie bestaat overwegend uit figuren met ronde en golvende lijnen, passend bij de smaak uit de Art Nouveau periode. Veel voorkomende figuren zijn veren, regenwolken en kachinas, alle geassocieerd met vruchtbaarheid. Een innovatie was de vaas-vorm, vaak als tulpenvaas aangeduid.<BR> <BR> Vanaf 1920 ging de kwaliteit van het Hopi-aardewerk snel achteruit door de nadruk op massaproductie. De School of American Research (Santa Fe) en het Museum of Northern Arizona (Flagstaff) hebben een belangrijke rol gespeeld in het op een nieuw kwalitatief niveau brengen van het Hopi aardewerk door hun aankoopbeleid, het uitgeven van een kwaliteitskeurmerk en het organiseren van gepremieerde wedstrijden voor pottenbaksters.

Waterbakje met vruchtbaarheidsmotieven

Aardewerkbakje in Sikyatki Revival stijl met een gesculptuurde afbeelding van een Koyemshi-clown, en beschilderd met een vruchtbaarheidssymbool. De stijlnaam is afgeleid van het laat-prehistorisch aardewerk Sikyatki Polychrome (1375-1625) wat door de voorouders van de Hopi werd gemaakt. Tijdens het laatste decennium van de 19e eeuw lieten Hopi en Hopi-Tewa vrouwen van First Mesa zich inspireren door de vormen en decoraties van dit oude aardewerk. Dat werd mede verorzaakt doordat handelaar Thomas Keam daarvoor een markt zag en de archeoloog Jesse Walter Fewkes de nederzetting Sikyatki blootlegde en er veel aardewerk aan het licht kwam dat de pottenbaksters zagen. Nampeyo (Hopi-Tewa) nam daarin de leiding maar werd spoedig gevolgd door andere vrouwen toen het ceramiek goed werd verkocht. Zij was echter de meest kundige en demonstreerde haar vaardigheden aan bezoekers van de Grand Canyon en tijdens grote beurzen in de grote steden.<BR> <BR> Sikyatki Revival stijl aardewerk is overwegend polychroom, rood of geel-wit. De decoratie bestaat overwegend uit figuren met ronde en golvende lijnen, passend bij de smaak uit de Art Nouveau periode. Veel voorkomende figuren zijn veren, regenwolken en kachinas, alle geassocieerd met vruchtbaarheid. Een innovatie was de vaas-vorm, vaak als tulpenvaas aangeduid.<BR> <BR> Vanaf 1920 ging de kwaliteit van het Hopi-aardewerk snel achteruit door de nadruk op massaproductie. De School of American Research (Santa Fe) en het Museum of Northern Arizona (Flagstaff) hebben een belangrijke rol gespeeld in het op een nieuw kwalitatief niveau brengen van het Hopi aardewerk door hun aankoopbeleid, het uitgeven van een kwaliteitskeurmerk en het organiseren van gepremieerde wedstrijden voor pottenbaksters.